کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

ارتقا به تیپ 1

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۴۵ ب.ظ

عنوان خبر این بود:

« دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) از گروه دانشگاه های

تیپ 2 به گروه دانشگاه های تیپ 1 ارتقا یافت»

در ادامه خبر آمده است، « بر اساس مصوبه شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورخه 1391/12/28 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) از تیپ 2 به تیپ 1 ارتقا یافت و دکتر حسن طریقت منفرد، وزیر محترم بهداشت طی نامه ای خطاب به ریاست دانشگاه این امر را ابلاغ نمودند.»


کمیته تحقیقات دانشجویی با تبریک این موضوع به همه اقشار دانشگاه وظیفه خود می داند چند نکته را در باب این مسئله متذکر شود:

1) این مسئله وظیفه مسئولین دانشگاه را در برنامه ریزی درست، علمی و مهمتر از همه عملیاتی و راهبردی جهت ادامه روند پیشرفت دانشگاه و رقابت با دانشگاه های بزرگ را دوچندان می نماید.

2) دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز باید با افزایش دامنه فعالیت های خود در عرصه های آموزشی و تحقیقاتی (با تاکید بیشتر بر عرصه های آموزشی) غنای علمی دانشگاه را بیش از پیش تقویت نمایند.

3) در اینکه ارتقا دانشگاه از تیپ 2 به تیپ 1 نقطه عطفی در تاریخ دانشگاه محسوب می شود، همه ارکان دانشگاه باید توجه داشته باشند، با تغییر عنوان تیپ دانشگاه قرار نیست معجزه ای اتفاق بیفتد و جهت ایجاد تغییر واقعی باید همت همگانی و جمعی با نادیده انگاشتن منافع شخصی و ایجاد روحیه ای جهادی جهت حرکت رو به جلو در همه سطوح دانشگاه اتفاق بیفتد.

4) این موضوع، تدوین هرچه سریعتر نقشه جامع علمی دانشگاه را بیشتر از قبل ضروری می کند.

5) کمیته تحقیقات دانشجویی هم به سهم خود می تواند نقش تاریخی خود را در این برهه تاریخی دانشگاه ایفا کند و با کمک در همه زمینه ها روند توسعه دانشگاه را شتابی مضاعف بخشد، البته اگر توسط مسئولین به رسمیت شناخته شود...

6) مطلع شدیم، دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، کاشان، یزد، ارومیه، زنجان و زاهدان نیز به گروه دانشگاه های تیپ 1 ارتقا یافته اند، با عرض تبریک به همه اعضای دانشگاه های فوق الذکر امیدواریم همگی در اجرای برنامه های خود موفق باشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۱
حمیدرضا کریمی

نظرات  (۲۱)

تبریک می گم
قصد توهین ندارم ولی واقعا دانشگاه بقیه الله در این حد و اندازه است؟!!
خودم جواب میدم. نه
یه نگاه به لینک زیر بندازید یه چیزهایی دستتون میاد
http://bmsusrc.ir/post/158
۲۱ فروردين ۹۲ ، ۲۲:۴۱ یک دوست با انصاف
به نظر من دانشگاه بقیه الله، از بقیه دانشگاه ها ی دیگه که اخیرا به این لیست اضافه شدن خیلی خیلی بهتره. کاش بعضی ها ابتدا بررسی کنند، و بر اساس اطلاعات و آمار و نه حرفهای بدون سند نظر بدن. یکی از نمونه های موفقیت دانشگاه بقیه ..، حضورش تو 10 دانشگاه تولید کننده علم هستش. بگذریم از اینکه بچه های بقیه الله تو قبولی رزیدنتی هم اخیرا عالی بودند.

تازه اگه دانشگاه بقیه الله هم مثل بعضی دانشگاه ها تسخیر و دزدی دانشگاه های دیگه رو بلد بود، الان وضعیتش این نبود.

به امید روزی که به مسائل واقع بین باشیم و با غرض ورزی و سلیقه شخصی نظر ندیم.
تا یاد نگیریم بر اساس Evidence حرف بزنیم اوضاع همینه

یا حق و کلا خداحافظ
مرسی یاسر جان، جواب قشنگی بود...
پس خبر درست بوووود! ممنون بابت اطلاع رسانی
منم این موضوع رو تبریک میگم و امیدوارم دانشگاه بقیه ا... بتونه بیشتر از این ها توانایی های خودشو نشون بده و مسئولین دانشگاه باید بدونن که رسیدن به این مهم بدون حضور و فعالیت دانشجوها امکان پذیر نیست!!....
در اینکه دانشگاه در این حدو اندازه است یا نه، بنده اظهار نظری نمی کنم، اما مطابق قانون وزارت بهداشت دانشگاههایی که 4 شرط ذیل رو داشته باشند می تونند ارتقا به تیپ 1 پیدا کنند:
1) عمر حداقل 20 ساله دانشگاه...دانشگاه بقیه الله از سال 69 فعالیت می نماید
2) پذیرش حداقل 10 دوره دستیار...دانشگاه بقیه الله از سال 80 پذیرش دستیار دارد
3) 20 درصد اعضای هیئت علمی دانشیار یا بالاتر....این نسبت در دانشگاه بقیه الله 34 درصد است
4) وجود هیئت ممیزه در سطح دانشگاه....این هیئت در سطح دانشگاه بقیه الله فعالیت می نماید
واقعا تبریک میگم. اتفاق خیلی خوب و بزرگیست.
امیدوارم که شاهد موفقیت های بیش از پیش شما باشیم.
اقا معرکست.
واقعا خوشحال شدم.
یه شیرینی حسابی دانشگاه باید بده به دانشجوهاش.
سلام
منم به دانشجوها و اساتید تبریک می گم اما کریم به نکته خوبی اشاره کرده که قرار نیست با این تغییر معجزه ای رخ بده واین مسئولیت دانشجویان و اساتید دانشگاه رو زیاد می کنه...
ولی امیدوارم این تغییر یک محرک خوبی برای حرکت رو به جلو دانشگاه در هر زمینه ای باشه و ثمرات خوبی رو به ویژه برای دانشجویان(در هر زمینه ای) داشته باشه چه آموزشی و چه پژوهشی و یا حتی رفاهی
مبارک باشه
به امید موفقیت های بیشتر
۲۴ فروردين ۹۲ ، ۰۷:۰۱ غزاله اسلامیان
سلام به دوستان دانشگاه بقیه الله
من هم از طرف کمیته تحقیقات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شما دوستان تبریک میکم
به امید درخشش بیشتر دانشجویان دانشگاه بقیه الله
همه کارشناسان حوزه پژوهش به رشد بسیار خوب ایران در ارتقا جایگاه علمی کشور در بین کشورهای جهان معترفند. جایگاهی که حتی از بعضی از کشورهای صاحب نام در علم اروپایی مانند سوئیس و سوئد هم بالاتر است. ولی این رشد را کمی می‌دانند و امیدوارند پس از این رشد کمی، شاهد ارتقا کیفیت مقالات منتشر شده هم باشند.

از نظر آنها، چیزی که موقعیت ایران را تغییر داده‌است تعداد مقاله‌های منتشر شده در نشریات علمی است ونه الزاما افزایش کیفی مقالات. آنها این نظر را به تعداد ارجاع به مقاله ها مستند می‌کنند.
کی از ابزارهای تعیین کیفیت یک مقاله و پژوهش مرتبط با آن در جامعه علمی، تعداد ارجاعاتی است که پژوهشگران خارج از حوزه جغرافیایی محقق و نویسنده مقاله به یک مقاله داشته‌اند. برای مثال اگر چه ایران رتبه نخست تعداد مقاله‌های منتشر شده در رشته شیمی را در منطقه در اختیار دارد ولی از نظر ارجاع به مقاله‌ها پس از اسرائیل و ترکیه مقام سوم قرار دارد.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز رشد علمی یک کشور را فقط افزایش تعداد مقاله‌های منتشر شده در نشریات نمی‌دانند و معتقدند که بسیاری از فعالیتهای پژوهشی از نوع چاپ مقاله نیستند؛ توسعه آزمایشگاهها، انجام بسیاری از فعالیتهای توسعه فناوری، ایجاد رصدخانه های علمی مختلف، توسعه تجهیزات، گسترش پارکهای علم و فناوری و غیره از دسته فعالیتهایی هستند که به سختی قابل انتشار به صورت مقاله هستند.

به غیر از این مسائل، رشد انتشار مقالات نمایه شده بیش از آنکه مربوط به رشد توجه به توسعه زیر ساخت های کشور باشد، به گسترش دوره های دکتری، و کارآزموده تر شدن محققان ایران در نگارش و انتشار مقالات علمی شان در سطح بین المللی مربوط است.

بنابراین، با رشد انتشار مقالات علمی لزوما به نتیجه گیری خطی و مستقیم در توسعه امکانات پژوهشی نمی توان رسید.

اینکه با نزدیک شدن به انتخابات هر روز بیش از روز پیش شاهد ارائه آمارهای موفقیت مسئولان دولتی باشیم و شروع همه جهش علمی ایران را سال ۱۳۸۴ ببینیم، چندان عجیب و به دور از ذهن نیست، آن چیزی که ممکن است آسیب رساننده باشد باور تبلیغات انتخاباتی از سوی سیاستگزاران است.
رشد تولید مقاله‌های علمی ایران در بین کل کشورهای جهان نیز رشد چشمگیری داشته است و از جایگاه پنجاه وسوم در سال ۱۹۹۶ به رتبه سی وسوم در سال ۲۰۰۵ تغییر پیدا کرده بود.

کارشناسان می گویند که بازده سرمایه گذاری در حوزه علم بسیار کند است به طوریکه ممکن است اثر یک سیاست یا یک سرمایه گذاری سال‌ها بعد نمایان شود.

به عقیده این گروه از کارشناسان مسائل علمی، این رشد حاصل سیاست‌های تشویقی وزارت علوم در سال‌های پیش از دولت‌های نهم و دهم در پژوهش و انتشار مقاله‌های پژوهشی علمی در نشریات معتبر نمایه شده در ISI است.
سیاستی که آن زمان، با حمله شدید اصولگرایان و مسئولان امروز وزارت علوم مواجه شد. آنها موسسه ISI را موسسه‌ای صهیونیستی می‌دانستند و خواهان تحریم این موسسه بودند. حتی در دوره ای از زمان علاوه بر خائن نامیدن مسئولان وقت وزارت علوم، پژوهشگران و دانشگاهیان ارائه دهنده مقاله به مجلات نمایه شده در ISI را به برخوردهای قانونی تهدید می‌کردند.

همین گروه از مقامات فعلی، با توجه به ضرورت نمایه سازی مقالات علمی، تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)را پیشنهاد کردند که در عمل چندان موفق نبوده است.

در چنین شرایطی کارشناسان می‌پرسند که چطور ممکن است گروهی چنین موضعی را در قبال مجلات و موسسه ISI داشته باشند ولی برای فعالیت‌های تبلیغی خود به حاصل سیاست‌هایی استناد کنند که پژوهشگران را تشویق به ارائه مقاله به این نشریات کرده است.
آفرین واقع بین . حرفات کاملا درسته . تیپ 1 شدن دانشگاه بقیه الله هم شبیه همین رشد مقاله های علمیمونه . آفرین
آمار سایت SJR:
http://www.scimagojr.com/compare.php?un=countries&c1=IR&c2=IL&c3=TR&c4=&area=0&category=0&in=it

در ضمن در آماری که در این سایت به صورت کلی داده میشه و قتی سرچ می کنی از سال 1996 تا 2011 نمی دونم چرا فقط تا 2007 را حساب می کنه؟کسی می دونه چرا؟در صورتی که آمارو تا سال 2011 داره سایت!

اینم یکی دیگه
http://www.scimagojr.com/countrysearch.php?country=IR

در آمار کلی ایران 59% و اسرائیل 85% و آمریکا47% Self-citation داشته اند
با تشکر از همه دوستان، به ویژه دوستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

و اما، چند نکته:
یکی از بازخوردهای بسیار جالبی که بعد اعلام تیپ یک شدن دانشگاه دیده ام، این است که تعداد زیادی از اساتید و دانشجویان با دیده تردید به این مسئله نگاه می کنند و حتی نظرات نوشته شده در این بخش هم گویای این مسئله است، به این مسئله را از دو بُعد می توان تحلیل کرد:
1) نگاه آرمانی این افراد به مفهوم تیپ یک، که البته کمی ناشی از کمبود تعاملات می باشد، به این صورت که این افراد مفهوم تیپ 1 شدن ( به طور کلی دانشگاه طراز اول شدن) را معادل با تعداد دانشجو، ابعاد دانشگاه، تعداد رشته در نظر می گیرند که البته این موارد هرچند در طراز اول شدن موثر هست ولی بیشتر در برگیرنده مفهوم دانشگاه جامع یا مادر می باشد نه مفهوم تیپ1.
مثال می زنم، در ایالات متحده دانشگاهی مثل هاروارد یا استنفورد دانشگاهی جامع می باشند که در همه رشته ها حرفی برای گفتن دارند اما در مقابل دانشگاهی مثل کالتک شاید یک دهم هاروارد هم دانشجو نداشته باشد و همین طور اساتید و رشته ها و غیره، اما همواره به عنوان دانشگاه طراز اول در سطح هاروارد در نظر گرفته می شود.
2) خود کم بینی، متاسفانه آفتی رایج در بین اساتید و به ویژه دانشجویان دانشگاه ماست به صورتی که گاها دیده می شود حتی دانشجویان دانشگاه از اعلام نام دانشگاه خود اجتناب می کنند، در این که چرا چنین وضعیتی پدید آمده گفتنی فراوان است و شاید یکی از پست های آینده را به خود اختصاص دهد
نکته بعد اینکه:
البته در اینکه رشد صرفا کمی مقالات از آفات رشد علمی کشور هست شکی نیست اما وضعیت تولید علم کشور متاسفانه در دست اندازهای سیاسی گرفتار شده است، اما کسی نمی تواند این مسئله را کتمان کند که در برجسته ترین دانشگاه های دنیا هم چاپ مقاله به اصطلاح ISI ارزش بالایی دارد و امتیاز به نویسنده تعلق می گیرد، به نظر باید دوباره به پست « پول، علم و پژوهش » مراجعه کنیم، در ایران پژوهش مساله ای جانبی است، اصل نیست، فرع است، به زبان دیگر هنوز واجب نشده و مستحب است!! به نظر کم کم باید به سمت استقلال پژوهش و پژوهشگر حرکت کنیم، اول به صورت واجب عینی و بعد واجب کفایی!
وقتی پژوهشگری شغل فردی شود دیگر فقط به انتشار مقاله مشغول نمی شود بلکه به کار علمی عمیق اشتغال پیدا می کند.
نکته بعدی اینکه اگر افزایش تعداد مقاله واقعا بی اهمیت است چرا این همه موسسه مختلف در سطح دنیا هر چند ماه این پیشرفت ها را رصد می کنند و گزارش های بلند بالا ارائه می کنند؟و چرا هنوز در رتبه بندی دانشگاه ها نقش بی بدیلی دارد؟

البته مطلبی که دوستمان "واقع بین" نوشته اند، کپی و پیست از سایت بی بی سی است و کاملا بوی غرض ورزی سیاسی از آن استشمام می شود ، البته توجه شود که بی بی سی هیچ علاقه ای به رشد علمی ایران ندارد و زیاد روی حرف هایش نباید حساب کرد.
نمی دونم چرا تیپ یک شدن دانشگاه بقیه الله برای عده ای از دوستان خیلی سخت داره تموم میشه و با کامنت های بدون سند و مدرک میخوان این قضئیه رو معنی دار و سیاسی تلقی کنند در حالی که در پست های اولی کریم به این نکته اشاره کرد که چه شرایطی برای دانشگاه تیپ یک شدن لازمه و اصلا جای بحث نداره و باید قبول کرد که این یک قانونه، در ضمن این دوستان اگه واقعا دوست دارن بدونن چرا بقیه الله تیپ یک شده خوب به نظر من کمیته این قدر قابلیتش رو داره تا با برگزاری یک تور علمی و پژوهشی این دوستان رو در صورت تمایل خودشون به دانشگاه دعوت کنه تا هم از قسمت های مختلف بیمارستان و درمانگاه و هم از مراکز تحقیقاتی دانشگاه بازدید کنند تا شاید عقیده شون فرق کنه چون این دوستان به نظر من فقط یه چیزایی رو شنیدن و براساس این شنیده های غلط ، دارن قضاوت می کنن.
به عنوان مثال
سال گذشته در جشنواره حاکمیت بالینی بیمارستان بقیه الله بیشترین امتیاز رو آورد و توی کشور اول شد و از سراسر دانشگاهها و بیمارستان ها هر هفته گروهایی برای بازدید و الگو گرفتن میان.این رو من از نزدیک دیدم و آمار این تورها هم کتبا موجوده،این رو به عنوان مثال فقط در بخش بیمارستانی گفتم و از این قبیل زیاده و درضمن باید به این دوستان بگم که ما هیچ وقت از مشکلات آموزشی و یا نقص های دانشگاهمون دفاع نمی کنیم و امیدواریم با این تغییر ایجاد شده در بسیاری از موارد دانشگاه هم بازنگری اساسی بشه که اون بستگی به همت مسئولین و دانشجوها داره...
چه جالب! دقیقا مباحثی که واقع بین مطرح کرده از اینجا کپی شده:
http://www.bbc.co.uk/persian/science/2013/04/130414_l01_chemistry_iran.shtml
منم تردید رو در اساتید دیدم، راستش من زیاد از این مسائل سردر نمیارم ولی چندتا سوال: به نظرتون این کارا واسه این نیست که راه‌های غلط ارزشیابی دانشگاه‌ها عوض بشه و جلوی مستندسازی ها و رقابت ناسالم بین دانشگاه‌ها گرفته بشه؟ این به پیشرفت کیفیت بجای کمیت کمک نمیکنه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی