مفهوم SJR
مقیاسی برای ژورنال های علمی-پژوهشی است که در محاسبه ی آن دو فاکتور دخیل است:
1- تعداد سایتیشن هایی که یک ژورنال دریافت می کند.
2- اهمیت یا پرستیژ ژورنال هایی که به مقالات این مجله سایت می دهند!
در این مفهوم از الگوریتم PageRank الهام گرفته شده است در این شکل شما به راحتی با این مفهوم آشنا می شوید برای مثال سایت C پیج رنک بالاتری نسبت به سایت E دارد حتی با وجود این که لینک های ورودی به سایت C کمتر از سایت E است اما این سایت یک لینک ورودی از سایت B دارد که پیج رنک بالایی دارد و در نتیجه احتمال دیده شدن آن بالا می رود ولی سایت E از سایت های با پیجرنک پایین تری لینک ورودی دارد.
پس همانطور که می بینیم نکته ی مهم این است که یک سایت از کدام سایت دیگر لینک دارد نه این که در یک سایت برای کدام سایت لینک وجود دارد برای مثال در وبلاگ ما مهم این نیست که ما به چه سایت هایی لینک می دهیم و چقدر لینک می دهیم (که البته در جای خود خیلی مهم است) مهم این است که کدام سایت های بزرگ به ما لینک می دهند و به خاطر همین است که همه ی وبلاگ ها نیز دنبال تبادل لینک هستند چرا که می خواهند میزان دیده شدنشان در وب بالاتر رود.
حال در محاسبه ی SJR در مورد ژورنال ها هم به همین شکل است مهم این است که یک مقاله در یک ژورنال مهم و با پرستیژ به مقاله ای در ژورنال مورد نظر ما سایت دهد مثلا به کلیکیس سایت دهد! واین که تریتا به کلیکیس سایت دهد زیاد مهم نیست!!
محاسبه ی SJR همچنین شبیه امتیاز Eigenfactor می باشد. این مقیاس نیز اهمیت های ژورنال ها را بر اساس منشا سایتیشن های دریافتی تعیین می کند و البته برخلاف SJR وابسته به اندازه ی مجله است یعنی اگر تعداد مقالات یک مجله دو برابر شود این مقیاس نیز دو برابر می شود. این مقیاس تاثیر متوسط مقالات در یک مجله را محاسبه می کند و از این لحاظ با ضریب نفوذ قابل مقایسه می باشد. از اینجا می توانید این مقیاس را برای مجلات محاسبه کنید
این مقیاس (SJR) رامی توان به عنوان یک جایگزین برای ضریب نفوذ استفاده کرد. در این روش سایتیشن هایی که از ژورنال های با اهمیت یا پرستیژِ بالاتر، یک ژورنال دریافت می کند دارای ارزش بیشتر می باشد.
با مراجعه به سایت SJR و یا Scopus می توانید این مقیاس را برای هر ژورنال محاسبه کنید. متاسفانه فعلا دراین زمینه اطلاعات بیشتری ندارم. از دوستان خواهشمندم در صورت امکان حتما یاری رسانند.