کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

چند کلام حرف حساب...

شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۱ ب.ظ
در جلسه اخیر دبیران و سرپرستان کمیته های تحقیقات دانشجویی که در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، معاون محترم و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، جناب آقای دکتر قانعی، مطالب جالب توجه و تامل برانگیزی بیان نمودند، که بازخوانی این مطالب بهانه نگارش مطلب ذیل شد.

دکتر قانعی در این جلسه با اشاره به پیشرفت های کشور در عرصه تولید مقالات به دو نکته اساسی و ظریف اشاره نمودند، بحث اول پیرامون عمق کم مقالات منتشر شده کشور بود که خود را به صورت استنادات پایین مقالات نشان می دهد. بحث دوم پیرامون سهم دانشگاه های علوم پزشکی در تولید مقالات کشور بود، بدین صورت که دانشگاه های علوم پزشکی تنها 50 دانشگاه کشور را از 2500 موسسه آموزش عالی کشور تشکیل می دهند و در حالی که تنها کمتر از 5 درصد بودجه پژوهشی را دریافت می کنند، بیش از 30 درصد تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص داده اند.

خب نکته ای که اینجا به ذهن متبادر می شود این است که این بودجه پایین (کمتر از 5 درصد بودجه کشور)، کمبود امکانات (تنها 2 درصد موسسات علمی کشور) و تولید 30 درصد علم کشور، نشان دهنده و توجیه کننده عمق کم مقالات تولیدی هست. ای کاش آمار دقیقی از هزینه ای که به طور متوسط برای هر مقاله حوزه علوم پزشکی صرف می شود توسط مسئولین بیان شود. این نکته ای بدیهی است که هرچه بودجه ای که در اختیار محققین قرار می گیرد بیشتر باشد، کیفیت مطالعه انجام شده نیز بیشتر و بهتر خواهد بود (البته این مسئله ای چند بعدی است که علاوه بر بودجه، مهارت و سطح تسلط گروه مطالعه هم تاثیرگذار می باشد).

اجازه دهید مثالی ذکر کنم، در ارزشیابی و امتیاز دهی به طرح های مصوب دانشجویی که سالانه توسط وزارت بهداشت انجام می شود حداقل بودجه ای که به طرح ها باید اختصاص یابد تا مشمول امتیاز شود،یک میلیون ریال است، حال سئوال اینجاست آیا طرحی که با این بودجه انجام می شود، می تواند هزینه های اولیه طرح تحقیقاتی را تامین کند؟ و آیا اصولا با ده برابر چنین هزینه ای هم می توان پروژه ای ماندگار، اثرگذار و عمیق طراحی نمود؟

دکتر قانعی در ادامه به مهجوریت طب ایرانی و طب اسلامی پرداختند و با ذکر مثالی (اعطای گرنت توسط شاه خوارزمشاهی به یکی حکما جهت نگارش کتاب نوروآناتومی در 950 سال قبل) عنوان نمودند که دستاوردهای تاریخی ما در گذشته مهجور مانده و به دنیا شناسانده نشده و پتانسیل عظیمی در این قسمت وجود دارد که باید بالفعل شود.

اینجا نکته بسیار مهمی اشاره شده اما عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه چندان رضایت بخش نیست. متاسفانه در سال های گذشته شاهد نوعی شعارزدگی در این زمینه هستیم، کارهای علمی دقیق بسیار کم انجام شده و از طرف دیگر با مدعیان دروغین طب سنتی و طب اسلامی برخورد قاطعی صورت نگرفته است و همین وجهه این بخش از طب را مخدوش نموده است.

اما شاید مهمترین قسمت صحبت های دکتر قانعی در باب مقالات دانشجویی بود، ایشان در این قسمت اشاره نمودند که دانشجویان باید اقدام به نوشتن مقالات مروری نمایند و در طول دوران دانشجویی 10 تا 15 مقاله مروری به چاپ برسانند.

به نظر حقیر این بخش از صحبت های دکتر با بخش های قبلی در تناقض است، در اهمیت یادگیری نگارش مقالات مروری در دوران دانشجویی هیچ شکی نیست اما این نوع نگاه (10 تا 15 مقاله) گذشته از این که قابل دستیابی باشد آیا توجیه پذیر نیز هست؟

البته با توجه به مشکلات پیش روی کشور در زمینه های اقتصادی و تامین بودجه و عملا بی هزینه بودن نگارش مقالات مروری و برای اینکه در رشد مقالات کشور خللی وارد نشود این مسئله قابل توجیه هست اما اینکه این نوع نگاه چه بلایی بر سر خلاقیت و نوآوری در زمینه های پژوهش می آورد مورد بحث جداگانه ای است.

در هرصورت، به اعتقاد بنده، دوران دانشجویی دوران کسب آمادگی هاست، دانشجو باید در این دوران علاوه بر کسب سواد پژوهشی، با سختی های پژوهش مواجه شود، روحیه علمی فکر کردن را در خود تقویت نماید و در انتها با انتشار مقالات علمی فعالیت های خود را به نتیجه برساند و آماده ورود به فضاهای علمی بعدی گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۲
حمیدرضا کریمی

نظرات  (۲)

سلام
خیلی خیلی جای تعجب داره
یه دانشجو پانزده تا مقاله مروری در زمان تحصیلش نمی خونه چه برسه بخواد بنویسه
حالا اگر یک نفر این قابلیت را داره استثنا است و نمیشه به همه تعمیم داد
اساتید هم خودشون بلد نیستن مقاله مروری بنویسند البته هستند اساتیدی هم که می نویسند
اصلا پژوهش نخواستیم بزارید همون درسمون را بخونیم
تولید علم هم مال همون دوستان آنسوی مرزها
ممنون کریم جان از این پست های تامل برانگیزی که میذاری
نکته ی اول این که خیلی خوب میشه برای پستات برچسب بذاری مخصوصا این که پستات در زمینه های مدیریتی و ... از پژوهش هست خیلی خوب میشه اینارو با پستای بقیه ی نویسندگان وبلاگ یه جا اشته باشیم و این که بهتر هم سرچ بشن
به هر حال راجه به صحبت های دکتر قانعی
بحث اول پیرامون عمق کم مقالات منتشر شده: خوب بار ها تو این وبلاگ این صحبت ها مطرح شده و من خودم مثال های مختلفی زدم مثل همین جشنواره ی آبکی دانشگاه خودمون ویا اساتیدی که کم نیست به دانشجوهاشون میگن دیتاسازی کن، پژوهش در کشور ما وسیله ای برای ارتقای اساتید شده و همه رو در یک وادی رقابت قرار داده و این هم شاید قسمت اصلیش برمیگرده به بعضی از سیاست های غلط وزارت خونه که متاسفانه این جور اساتید رو به تکاپو واداشته و یا مثلا اگه پول نباشه خوب استاد هم میگه برو دیتا سازی کن
و یک نکته ی دیگه این که وزارت خونه باید برای اخلاق در پژوهش کاری بکنه که واقعا فاجعس واین هم خوب طبق گفته ی خودت کریم از جامعه منشا میگیره دیگه
و اما راجع به مقالات مروری: به نظرم این که دانشجو یه دفه از صفر بیاد بشینه مقالات مروری کار کنه خوب غلطه و شکی توش نیست و باید بیاد اول کارگاه های مختلف پژوهشی رو بره و اینارو یاد بگیره که از زو این نباید ساده بگذریم که زمان بره و این که طبق نظر کریم دوران دانشجویی دوران کسب آمادگی هاست وباید دانشجو اینارو اول یاد بگیره بعد در صورت یادگیری موارد پایه ای پژوهش و بعد موارد لازم برای مقالات مروری با یک استاد درست درمون لینک بشه بعد اگه اون استاد طبق قواعد منتوری صلاح دید اون وقت دانشجو وارد کارد بشه که این ها همه پروسه های طولانیه که اگه انجام بشه به صورت کامل دیگه مقالات بی کیفیت نخواهد بود بگذریم که نه استاد دزست درمون خوب ژیدا میشه و قواعد منتوری اصلا میدونن چی هست نه اخلاق میدونن چی هست و اینا همه ینی 10 تا 15 مقاله ی مرور ی یا این که مثلا یه دفه به رزیدنتی که نمودونه پزوهشو چطور مینویسن بگن مقاله ی مرور ی بنویس این طور میشه که مقالات آبکی میشه
اما اما
ما هم نباید صحنه را خالی کنبم و باید در همین مرحله که هستیم تمام تلاشمونو برای رفع این کاستنی ها تا جایی که میتونیم و تاجایی که اجازه میدن بکنبم و گر نه نسل هلای بعد ما هم همین طور خواهند بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی