چگونه سی وی بنویسیم؟!(How to write our CV)
شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۳۶ ب.ظ
از اونجایی که راهنمای نگارش سی وی (CV) در هیچ رفرانسی به وضوح اشاره نشده، بد نیست در قالب یک پست، راهنمایی برای افرادی که این روزها بدجوری سردرگم سی وی نوشتن هستن و تا الآن سی وی درست حسابی ای برای خودشون دست و پا نکردن، ازجمله خودم! قرار بگیره.
چرا در سی وی نوشتن خلاقیت به خرج نمیدیم و فقط از بقیه کپی میکنیم؟! آیا افرادی که برای نوشتن از سی وی آنها کمک میگیریم تمامی قواعد را رعایت کردن؟
امیدوارم با تکمیل این پست تمامی افرادی که این پست رو مطالعه میکنن و هنوز برای نوشتن سی وی تصمیم جدی نگرفتن، یک سی وی آماده و متناسب با اصول داشته باشن، پس ادامه مطلب رو از دست ندید!
اولین موضوعی که میشه بهش اشاره کرد اینه که فارسی بنویسم یا انگلیسی؟!
به نظر من سی وی فارسی در کنگره ها و موسسات علمی مطرح جایگاهی نداره، پس بهتره انگلیسی شروع کنیم.
ساختار یک رزومه ی کاری چگونه است و از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟
1:تصویر عکس پرسنلی
1:تصویر عکس پرسنلی
2: مشخصات فردی (اسم، آدرس، شماره تلفن و فکس، ایمیل،دربعضی از سی وی ها تاهل، تعداد فرزند! و...)
Personal information/Profile/Personal Details/Personal Data
(Name-Address (es)(Permanent-University)-Telephone (s)(Fixed-Mobile)-Fax (es)-E-mail -Date of Birth -Place of Birth - Marital Status -Nationality)
3: سوابق تحصیلی:
Education & Training/Educational Background/Education/Qualifcations
MD, PHD, MSc, BSc,
4: عضویت ها (مراکزی که در آنها عضو هستیم یا بوده ایم با ذکر مشخصات آن مرکز و تاریخ شروع و پایان عضویت)Professional Society Memberships/Committees/PROFESSIONAL AFFILIATIONS
5: کنگره ها و سمینار های شرکت شده (بعنوان شرکت کننده فعال،آزاد)
Congress/Meeting attended
6: مقالات ارائه شده در کنگره ها و سمینار های داخلی و خارجی (بهمراه جزئیات و اسم نویسندگان)
Presentation
7: مقالات چاپ شده در مجلات خارجی و داخلی
8: مقالات ایندکس شده در منابع بهمراه تعداد سایتیشن
Published/submitted/accepted/in congress (National/International)/Journal(Medline/ISI/...)
9: کتب به چاپ رسیده
Book (s)
10: جوایز کسب شده
Honors/Awards/
11: گواهی های گرفته شده (شرکت و یا تدریس و سخنرانی در کارگاهها و داوری ها و..)
Certifications/Licensure
12: پروپوزال های تصویب شده بعنوان سرپرست طرح
13: Editorial Board
13: Editorial Board
14: تجربیات بالینی
15: مهارت های آزمایشگاهی
16: شغل و سایر مهارت ها شامل ربان و مهارت های کامپیوتر و نرم افزار
Employment experience/Computer knowledge/Language/
17: علاقه مندی ها
HOBBIES/INTERESTS/Research field of interest/Activities
نکته:در پایان بهتره اسکن مدارکی که در بالا به آنها اشاره شد تهیه شود.
در مورد سی وی تجربه های زیادی دارم. حدود ١٣٠ تا سی وی برای داوری کنگره شبکه همکار تهران اومد و من تقریبا همه جور سی وی نوشتن رو دیدم. شاید بعضی هاشون مسخره باشه ولی نکاتی رو که میگم از جمله اشتباهاتی بوده که در سی وی ها دیدم.
١- نوشتن نام و نام خانوادگی فراموش نشه(چند تا سی وی بدون اسم داشتیم)
٢-از نوشتن موارد اضافی مثلا شرکت در اردوی جهادی یا نماینده کلاس پرهیز کنید.
٣- اطلاعات تماس باید کامل باشد از جمله ایمیل و شماره موبایل . بعضیا چون سی وی رو ایمیل کرده بودن فکر کردن که همون ایمیلشونو ما خودمون تو سی وی می نویسیم!
٤- اطلاعات مربوط به تحصیل از پیش دانشگاهی تا آخرین جایی که درس خوندن کامل نوشته بشه(حتی بهتره رتبه و معدل ذکر بشه). ما سی وی های زیادی داشتیم که طرف چند تا مقاله آی اس آی داشته ولی حتی اسم دانشگاه یا رشتشو ننوشته!
٥- هر سابقه ای که ذکر میشه باید کامل و با جزئیات کامل باشه. مثلا اگه عضو یک انجمن هستید باید تاریخ شروع و اتمام عضویت نوشته بشه همراه با مشخصات اون انجمن
٦- هرجا که نیاز باشه باید لینک داد. مخصوصا مقاله چاپ شده.
٧- نوشتن مقاله مثل رفرنس نویسیه و باید کاملا تمامی نکات رعایت بشه و همچنین لینک بشه به اصل مقاله و درصورت امکان پابمد آیدی مقاله ذکر بشه و ایمپکت فاکتور مقاله نیز ذکر بشه
٨- هر نوع فعالیتی باید در سکشن جدا نوشته بشه. مثلا یه بخش برای کنگره ها یک بخش برای مقالات علمی پژوهشی یه بخش برای مقالات آی اس آی یه بخش برای سایر مقالات یه بخش برای موفقیت های تحصیلی و...
٩- اکثر سی وی هایی که ما برای داوری انتخاب کردیم عکس پرسنلی داشتند.
١٠- از فانتزی کردن سی وی خودداری کنید( یه سی وی بود کلی عکس کارتونی داخلش گذاشته بود )
١١- بهتره که سی وی به فرمت پی دی اف باشه در غیر اینصورت وورد. (ما پاورپوینت هم دیدیم!)
١٢- رعایت ترتیب زمانی در نوشتن سوابق مهمه.
١٣- استفاده از فونت درشت یا فاصله زیاد بین خطوط جهت بیشتر نشون دادن حجم سی وی در واقع کوچک کردن وجهه علمی صاحب سی وی است. ما از این دست موارد زیاد دیدیم طرف چند صفحه با فونت ٢٠ و فاصله زیاد نوشته در حالی که حتی یه مقاله کنگره هم نداشته.
١٤- گاهی باید به جایی که سی وی را می فرستیم هم توجه کرد. مثلا اگر جایی برای استخدام سی وی می نویسیم با جایی که برای داوری یه کنگره یا تدریس سی وی می فرستیم خیلی فرق می کنه. مثلا برای داوری نوشتن سابقه عضویت در بسیج ، فعالیت در نشریه غیر علمی، کادر اجرایی فلان برنامه و از این دست موارد اهمیت نداره در حالی که برای استخدام ممکنه موثر باشه
١٥- معمولا در نوشتن جزئیات مقاله اسم صاحب سی وی بولد میشه.
١٦- اگه مقاله ای اکسپت شده و در نوبت چاپ قرار داره یا باید به نامه ی اکسپتش ارجاع داد یا معمولا ژورنال ها تو سایتشون می نویسن که شماره های آتی چه مقالاتی در نوبتن که میشه به اونجا لینک داد.
١٧- سایز سی وی هم خیلی مهمه. مثلا ما یه سی وی داشتیم ١٣٠ مگابایت! طرف زیپ کرده بود و در طی ٧-٨ تا ایمیل فرستاده بود! میشه حجم اسنادو کم کرد با فتوشاپ یا پیکچر منجر و برنامه های دیگه...
18- تاریخ آخرین آپدیت سی وی هم باید نوشته بشه؛ بالای صفحه اول و پایین صفحات بعدی نوشته بشه: در نوع انگلیسی، Last Update:12/5/2012 و در فارسی آخرین بروز رسانی....
19- در پایان از سی وی خود یک پرینت تهیه کنید و از عدم مشکل در پرینت گرفتن از فایلتون اطمینان حاصل کنید، سی وی هایی در کنگره بوده که با پرینتر معمولی قابل چاپ نبودن! و آخرش مجبور شدیم از پرینتر رنگی استفاده کنیم!! ( حمیدرضا: حالا اسم نمی بریم سی وی کی بوده آبروش میره :)) )
به نظرم خیلی خوب میشه که با همکاری همه یه ساختار مشخص برای cv تو مرکزمون تعریف کنیم و دیگه همه اعضا از اون استفاده کنن، مثل کاری که در بعضی از دانشگاه ها (مثلا مازندران و مشهد) داره انجام میشه.
در پایان از سهیل عزیز برای تکمیل این مطلب تشکر می کنیم، این پست به مرور تکمیل میگردد.
۹۲/۰۵/۰۵