کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

متغیر ها

جمعه, ۶ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶ ق.ظ

انواع متغیر ها:

الف - مستقل: وابسته به متغیر وابسته نیست.( ممکن است به متغیر های دیگری وابسته باشد ولی شما این متغیر ها را در مطالعه بررسی نمی کنید.)

ب - وابسته: وابسته به متغیر مستقل است.

ج – زمینه ای: متغیری که نه وابسته است و نه مستقل و نه مخدوش گر ( متخصصین علم آمار گاها اعتقادی به وجود آن ندارند)

بعضی مواقع متغیر هایی در مطالعه وجود دارند که نه مستقل هستند و نه وابسته و باعث می شوند که ما نتوانیم رابطه بین متغیر وابسته و مستقل را به درستی تشخیص دهیم. به این نوع متغیر، مخدوش گر می گویند.

مثلا: در مطالعه ای 50 تن که سکته کرده اند را با گروهی به همین تعداد که سکته نکرده اند مقایسته کرده و در بررسی ها به این نتیجه رسیده ایم که 80 درصد افرادی که سکته کرده اند در جیبشان فندک بوده و تنها دو نفر از گروه دوم فندک به همراه داشته اند.

نتیجه: افرادی که فندک دارند بیشتر سکته می کنند.

نکته مهمی که این جا وجود دارد این است از سیگار غافل شده ایم و فندک ربطی به سکته ندارد بلکه سیگار است که باعث سکته شده و ما رابطه را به اشتباه پیدا کرده ایم.

سه شرط برای متغیر مخدوش گر:

1-      رابطه علیتی با متغیر وابسته داشته باشد. ( سیگار و سکته)

2-      رابطه کاذال یا نان کاذال با متغیر مستقل داشته باشد. (سیگار و فندک)

3-      نباید در مسیر علیتی متغیر وابسته و مستقل باشد. ( به عنوان مثال کلسترول در مسیر علیتی رابطه بین سیگار و سکته است و یک متغیر مخدوش گر نیست.)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۶
حمیدرضا کریمی

نظرات  (۵)

۰۶ دی ۹۲ ، ۱۲:۴۵ محمد سعید رضائی
ممنون از مطلب آموزشی و ارزنده شما
در این رابطه یک سوال داشتم که ممنون میشم منو راهنمایی کنید:
چه راه هایی برای تشخیص متغیر مخدوش کننده وجود دارد؟ فکر می کنم یک راه همان آنالیز و استفاده از آنالیز های رگرسیونی می باشد.
در یک پست دیگه به طور مجزا، علت هایی که باعث می شوند رابطه بین دو متغیر حقیقی نباشد، را به طورکامل توضیح داده و راه حل های تشخیص و از بین بردن هر کدام را هم خواهم گفت.
منتظر پست بعدی باشید...
در حین نگارش پروپوزال معمولا متغیرهایی که اثر مخدوشگر آنها بر متغیر مستقل و یا متغیرهای وابسته در قسمت نتایج یا بحث مطالعات بررسی متون اشاره شده است را بعنوان متغیر مخدوشگر وارد می نماییم (فرضیه مربوطه را هم براساس اثر مخدوشگری این متغیر می نویسیم)، در غیر این صورت و در شک به اثر مخدوشگر، این عبارت را برای آن متغیر ذکر نمی کنیم.
مثلا سن؛ اگر در نتایج مطالعات گذشته ذکر شده باشد برروی متغیری مستقل و یا وابسته تاثیرگذار است >>> مخدوشگر، در غیر این صورت زمینه ای است.
منتظر راه های تشخیص متغیرهای مخدوشگر در مطالب بعدی هستیم
۰۶ دی ۹۲ ، ۱۵:۰۵ محمد سعید رضائی
به نظرم بحث شناسایی انواع متغیر ها و درک مفاهیم مربوط به روش های اندازه گیری آن ها از شرایط اولیه برای درک مفاهیم مربوط به آنالیز یک مطالعه می باشد. همچینن این شناسایی به خصوص در مورد متغیر های مخدوش کننده، در طراحی یک متدولوژی صحیح برای یک مطالعه نیز بسیار تاثیر گذار است.
بسیار ممنون که به ما در فراگیری این موارد کمک می کنید.
تنها درصورتی حق بیان یک متغیر بعنوان متغیر مخدوشگر را در پروپوزال داریم که حداقل یک هایپوتز درباره اثر مخدوشگری آن متعیر داشته باشیم.
در مرحله آنالیز نیز می توانیم تاثیر تمامی متغیرها را با یک آنالیز ساده بعنوان مخدوشگر بسنجیم (البته دیگه به درد پروپوزال نمیخوره!)
در یکی از مقالات خواندم که اختلاف بیش از 10درصد را بین کیت های آزمایشگاهی مختلف، اثر مخدوشگر نوع کیت آزمایشگاهی، درنظر گرفته بود، کسی از توجیه این قضیه و روش سنجش آن خبر داره؟ چرا 10 درصد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی