کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

الَّذینَ یَستَمِعونَ القَولَ فَیَتَّبِعونَ أحسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ  (سوره زمر، آیه 18)

کسانى که سخنان را مى شنوند و از نیکوترین آن پیروى مى کنند، همان هایند که خدا هدایتشان کرده است.

قالَ رسولُ الله صلی الله علیه و آله:

«إنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقولُ: تَذاکُرُ العِلمِ بَینَ عِبادِی مِمّا تَحیى عَلَیهِ القُلُوبُ المَیِّتَةُ، إذا هُمُ انتَهَوا فیهِ إلى أمری»

خداوند مى فرماید: بحث علمى میان بندگانم، چون به من بینجامد، دل هاى مرده با آن زنده مى شود.

 25 آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است. هفته پژوهش از  25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز می‌شود و تا 29 آذر ادامه دارد.این روز را به همه ی کسانی که در حیطه ی علوم پزشکی تلاش می کنند تا فضای زندگی جدیدی را برای انسان ها به ارمغان بیاورند، تبریک می گویم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۱ ، ۱۶:۵۱
حمیدرضا کریمی

پژوهشگر برجسته می تواند جزء استعداد های درخشان  قرار گیرد و چنین فردی می تواند  برای آزمون دستیاری استریت شود.

 فعالیت در کمیته می تواند به پژوهشگر برجسته شدن کمک کند. 

امتیاز لازم برای پژوهشگر برجسته شدن 95 امتیاز می باشد که در دانشگاه های تیپ 2 کسب 90 در صد آن کافی است.


۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۱ ، ۱۴:۱۲
حمیدرضا کریمی

از محصولات الکترونیکی الزویر و یک موتور جستجوگر اینترنتی مجانی برای دانشمندان، محققان و دانشجویان می باشد که اطلاعاتی نظیر مقالات peer review شده، اطلاعات مربوط به Patent ها، وب سایت دانشگاه ها را به آسانی و به سرعت در اختیار می گذارد. این موتور جستجو گر که از امکانات جستجوی پایه ای و پیشرفته استفاده می کند، تنها اطلاعات علمی را جستجو می کند و در نتیجه نتایج جستجوی آن نامربوط نخواهد بود. این جستجو گر 480 میلیون صفحه علمی از منابع اینترنتی (مثل وبسایت های دانشگاه ها و مولفین و کمپانی ها و مجلات Open access) و پایگاه های اطلاعتی ( برای مثال: مقالاتی از 14 ناشر علمی( مثل Science direct از الزویر و گروه انتشاراتی Nature )، خلاصه مقالات مدلابن و … را تحت پوشش قرار می دهد. لیست کامل منابع تحت پوشش Scirus از اینجا قابل دسترس می باشد. واز اینجا نیز به خود scirus دسترسی خواهید داشت. همچنین می توان از طریق آدرس http://www.scirus.com/srsapp/submiturl ، صفحه ی شخصی وبسایت خود را به Scirus اضافه کرد.


۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۱ ، ۱۹:۰۴
حمیدرضا کریمی
سلام.

چند وقته یه سوال تو ذهنمه که می خوام با دوستان مطرح کنم. لطفا هر کسی کامنت داره بزاره. اگه دیدیم کامنت ها کاربردیه یه جلسه با معاون پژوهشی وزیر (دکتر قانعی خودمون) هماهنگ می کنیم تا بریم و اونجا مطرح کنیم.

سوال: علل موثر و کاربردی نبودن کمیته های تحقیقات دانشجویی (و حتی کنگره های پژوهشی دانشجویی) در پرورش استعدادهای پژوهشی دانشجویان چیست؟

البته اگه به نظرتون موفق و موثر است، دلایل و مصادیق را ذکر کنید تا نقاط قوت و ضعف معلوم بشه.

از دوستان روابط عمومی می خوام که این موضوع رو آپ نگه دارند تا نظرات تجمیع بشه (چون موضوع به نظرم خیلی اساسیه) و البته میشه با بقیه دوستان در شبکه تهران هم مطرح کرد.

۲۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۱ ، ۱۷:۱۱
حمیدرضا کریمی
به اطلاع می رساند کارگاه یک روزه روش تحقیق مقدماتی ویژه ی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه، در روز چهارشنه مورخ 1391/9/14 برگزار می گردد.

مکان: مجتمع ولایت (اقدسیه)، دپارتمان فیزیولوژی، ساعت 13 الی 16

* شرکت برای عموم آزاد است

روابط عمومی مرکز تحقیقات دانشجویان

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۱ ، ۰۵:۳۹
حمیدرضا کریمی

در پست های قبلی را جع به الزویر صحبت کردیم. محصولات الزویر شامل کتاب ها(20280)، مجلات (2736)، کنفرانس ها (26)،محصولات الکترونیکی(63)، پایگاه های اطلاعاتی کتاب شناختی(20)،روز نامه ها و دیگر انواع محصولات(10) می باشد.


Embase یکی از پایگاه های اطلاعاتی کتابشناختی وهمچنین از محصولات الکترونیکی انتشارات الزویر است که با بیش از 24 میلیون رکورد نمایه شده و بیش از 7600 مجله ی Peer review نمایه شده، مهمترین منابع بیومدیکال بین المللی را از سال 1947 تا کنون پوشش می دهد. تمامی رکورد های مدلاین که توسط کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا تولیده شده به اضافه ی 5 میلیون رکورد دیگر که توسط مدلاین پوشش داده نمی شود در این پایگاه اطلاعاتی یافت می شود. (برای مقایسه می توانید به این مقاله از پابمد مراجعه کنید) محتویات این پایگاه از طریق Ovid نیز قابل دسترس می باشد و همچنین EMtree نیز از آن پشتیبانی می کند.

این پایگاه در سه زمینه اصلی زیر می تواند کمک کننده باشد :

1- دنبال کردن عوارض دارویی

2- مقایسه ی درمان های دارویی

3- تحقیقات بر پایه ی پزشکی مبتنی بر شواهد

همچنین محتوبات این پایگاه در کشف مکانیسم های بیومولکولار بیماری ها و کشف و توسعه ی دارو های جدید نیز کمک کننده می باشد.


(EMtree (The life science thesaurus

از محصولات الکترونیکی انتشارات الزویر می باشد که به عنوان یک فرهنگ جامع، با بیش از 56000 لغت یعنی بیشتر از دو برابر واژه های MeSH، ( بیشتر از 27000  واژه ی آن نام دارو ها وبیماری ها می باشد) و بیش از 230000 مترادف (بیشتر از 144000 کلمه ی آن نام دارو ها و بیماری ها می باشد) و تمامی واژه ها ی MeSh نمایه ای بی نظیر از دارو ها و بیماری ها در اختیار می گذارد. این محصول همان طور که گفته شد از EMbase دیگر محصول الزویر پشتیبانی می کند.


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۱ ، ۱۹:۳۴
حمیدرضا کریمی
با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تور بازدید از مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، در سطح شبکه همکار تهران در مورخ 91/9/15 برگزار خواهد شد، لذا علاقه مندان می توانند حداکثر تا تاریخ 9 آذر با مراجعه به کمیته های تحقیقات دانشگاه های خود اقدام به ثبت نام کنند.

منبع: TSRCN.ir

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۱ ، ۱۰:۲۳
حمیدرضا کریمی