کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

۱۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

مطابق روال سال های قبل و بر اساس ارزشیابی وزارت بهداشت، امسال نیز برترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حوزه های پژوهشی معرفی شدند و با توجه به اینکه سال قبل اطلاعات به صورت آنلاین جمع آوری شده بود، نتایج این ارزشیابی نیز چند ماهی زودتر اعلام گردید.

در نتایج کلی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) رتبه اول را در میان دانشگاه های تیپ دو به خود اختصاص داد (با توجه به اینکه سال قبل، دانشگاه بقیه الله(عج) در رده دانشگاه های تیپ دو بود رتبه بندی این دانشگاه نیز در بین این دانشگاه ها انجام شد). 

در تحلیل نتایج امسال باید گفت که بیشترین امتیاز تولید دانش در بین دانشگاه های تیپ دوم متعلق به دانشگاه   بقیه الله (عج) بوده و در حیطه امتیازات تحقیقات دانشجویی نیز در بین دانشگاه های تیپ دو حائز رتبه دوم شده است.

با تبریک این موفقیت به همه عزیزان در دانشگاه، نکته مهم اینجاست که با توجه به تجاربی که حقیر در این چند سال به دست آورده ام، متاسفانه این نظام رتبه بندی از اعتبار چندانی برخوردار نیست و تقریبا باعث نابودی سیستم تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی شده است.

نتیجه ارزشیابی را در لینک ببینید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۲ ، ۰۹:۳۸
حمیدرضا کریمی

چندی قبل کتاب علمی راهنمای طب مسافرتی که به سرپرستی دکتر مرتضی ایزدی (معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه) تالیف و منتشر شده بود، توسط انتشارات معتبر nova در ایالات متحده به چاپ رسیده و هم اکنون در سایت آمازون نیز به عنوان مرجع علمی طب مسافرتی قابل دسترسی است. در مراسمی که در دانشگاه افسری امام حسین(ع) برگزار شد مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) از دکتر ایزدی تقدیر نموده خطاب به ایشان فرمودند: «نظام را مفتخر کردید»

لازم به ذکر است در فهرست کتاب، نام کشور فلسطین درج شده و کشور جعلی اسرائیل حذف گردیده است و در ضمن در نقشه ها از نام زیبای خلیج فارس استفاده شده است.

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۲ ، ۱۷:۳۰
حمیدرضا کریمی

به اطلاع می رساند کارگاه روش تحقیق و مقاله نویسی در روز شنبه ساعت 14 الی 17 با موضوع جستجو در منابع علمی با تدریس سید حسین اعلایی برگزار میگردد، این کارگاه از سلسله کارگاههای معاونت تحقیقات و فناوری برای ارتقاء دانشجویان بوده و شرکت در آن برای تمامی ثبت نام کنندگان در این سلسله کارگاه‌ها الزامی است و پیش نیاز کارگاههای بعدی میباشد.

 

شرکت برای عموم دانشجویان آزاد است

 

مکان: طبقه هفتم بیمارستان بقیه الله (عج)، امور کلاس‌ها

زمان: شنبه 25 خرداد 1392، ساعت 14 الی 17

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۲ ، ۰۶:۲۲
حمیدرضا کریمی

یک دیتابیس رایگان  و نه یک ناشر، از کتابخانه ی ملی پژشکی آمریکا می باشد که در فوریه 2000 توسط NCBI راه اندازی شد. از اصول اساسی این آرشیو دسترسی رایگان به آن می باشد. اما این به عنوان عدم وجود کپی رایت نیست. برای مشاهده ی لیست کامل ژورنال ها می توانید به اینجا مراجعه کنید که در آن علاوه بر لیست ژورنال ها می توانید ژورنال ها را بر اساس نام جستجو کنید و یا در صد مشارکت آنها را در این آرشیو رایگان ببینید. و بر همین اساس زورنال ها در در پی ام سی در سه دسته قرار می گیرند:

یک- برای چند صد ژورنال محتویات کاملی از تمام آنها را از ایشوی اول دارد و برای مجلات قدیمی در این گروه هر مقدار از آن ها که دیجیتالی و اسکن شده باشد نیز در اختیار است.

دو- برای گروه کوچکی از ژورنال ها، ایشو و والیوم کامل برای چند سال اخیر در پی ام سی موجود است اما نه برای تمام سال های یک ژورنال

سه- برای بعضی ژورنال ها این آرشیو فقط تعدادی انتخاب شده از مقالات آن ها را دارد.

ژورنال ها همچنین می توانند مجتویات خود را با تاخیری بین چند ماه تا بیشتر از یک سال در این آرشیو قرار دهند.

در مقایسه با پابمد، پابمد یک دادگان علمی برای سایتیشن ها و خلاصه مقالات از میلیون ها مقاله از هزاران ژورنال است که به  چندین هزار سایت ژورنال ها و همچنین به پی ام سی برای متن کامل مقالات دسترسی ایجاد می کند. پی ام سی شبیه مخزنی الکترونیکی برای متن کامل مقالات از ژورنال ها می باشد که تا به حال حدود 2.7 میلیون مقاله در آن قرار گرفته است.

۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۵۸
حمیدرضا کریمی

مدلاین، دادگان علمی کتابشناختیِ کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا می باشد که بیش از20 میلیون رفرنس به مقالات مجلات در زمینه ی علوم زیستی با تمرکز بر بیو مدیسین را پوشش می دهد. ا ین دادگان از دهه ی 1960 راه اندازی شد و مقالاتی را حتی از سال 1946 نیز پوشش می دهد.

 در کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا (NLM) مرکزی به نام مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI) وجود دارد.  که این مرکز دادگان مدلاین را به عنوان جز اصلی پابمد فراهم آورده است.

اکثریت مجلات این دادگان توسط کمیته ای به نام Literature Selection Technical Review Committee (LSTRCبه مدلاین پیشنهاد می شود. 

پوشش این دادگان از سال 1946 تا به حال  همراه با یعضی مواد قدیمی تر می باشد . هم اکنون 5600 ژورنال در 39 زبان را (و برای ژورنال های قدیمی تر در 60 زبان ) پوشش می دهد 

از سال 2005 روزانه حدود 2000 تا 4000 رفرنس کامل به این دادگان اضافه می شود. 

اکثریت پوشش مدلاین مربوط به مجلات علمی- پژوهشی می باشد و بعضی مجلات و روزنامه های مفید مربوط به کتابخانه ی ملی آمریکا نیز در مدلاین ایندکس می باشند.

تعداد در حال رشدی از سایتیشن های مدلاین همراه با لینک مجانی دسترسی به متن کامل مقالات نیز در PubMed Central ویا سایت های دیگر در دسترس می باشند.

یکی از ویژگی های متمایز کننده مدلاین این است که رکوردهای آن با MeSH  نمایه می شوند.

MedlinePlus® نیز یکی دیگر از سرویس های پیشنهادی توسط کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا می باشد. که برای افراد عادی می باشد و بیماران ودیگر افراد را تشویق به بحث در مورد نتایج جستجوی خود با کارکنان بهداشت و درمان می کند.

برای اطلاعات بیشتر نیز می توانید از این ایمیل  custserv@nlm.nih.gov استفاده کنید.

اسکپوس نیز پوشش 100% از مدلاین را فراهم می آورد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۲ ، ۲۰:۵۴
حمیدرضا کریمی

در علوم مختلف موارد مختلفی مثل تعداد رفرنس ها، تعداد سایتیشن ها و ... متفاوت می باشد مثلا در علوم زیستی معمولا ضریب نفوذ مجلات بالا می باشد ولی در علوم انسانی و هنر تعداد سایتیشن ها و ضریب نفوذ پایین تر می باشد. برای مقایسه ی مجلات میان رشته ها ی مختلف علوم چه می توان کرد و اسکپوس چه ابزاری را در اختیار می گذارد؟

 Source Normalized Impact per Paper یا SNIP می تواند تفاوت سایتیشن ها در میان علوم مختلف را نرمال کند و این مقیاس از طریق تقسیم ضریب نفوذ یک مجله به ظرفیت یک مجله در داشتن سایتیشن محاسبه می شود.

و اما این ظرفیت مجله در داشتن سایتیشن چگونه محاسبه می شود؟این کار را می توان در 3 مرحله انجام داد:

در مرحله ی اول باید مقالاتی که ژورنال مورد نظر را در 1تا 3 سال گذشته سایت کرده اند را جمع آوری کرد

در مرحله ی دوم باید رفرنس های این مقالات را جمع آوری کرد.

در مرحله ی سوم نیز باید تعداد این رفرنس ها را شمارش کرد که این مقدار برابر با ظرفیت یک مجله در داشتن سایتیشن هاست.

همچنین از SJR نیز می توان برا ی مقایسه  بین رشته ای استفاده کرد. در مورد این مقیاس نیز اطلاعات زیادی ندارم دوستان در صورت امکان حتما یاری رسانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۴۰
حمیدرضا کریمی

در رگرسیون لجستیک متغیر وابسته، متغیری دو حالته (Binary or Dichotomous)  می باشد.مثلا مرگ (وقوع مرگ درمقابل زندگی) و یا ابتلا به بیماری (سلامت در مقابل ابتلا به یک بیماری خاص).متغیر های مستقل نیز می توانند کمی و یا کیفی باشند.

چگونه یک معادله ی رگرسیون لجستیک نوشته می شود:

Y=a‑‑‑‑­1x1+a2x2+…akxk+b

که در آن x1 تا xk  متغیر های مستقل، y متغیر وابسته، a1 تاak ضریب رگرسیون(نشاندهنده ی اهمیت نسبی متغیر مستقل) می باشد در معادله رگرسیون خطی از آنجا که متغیر وابسته کمی است مشکلی درطرف معادله وجود ندارد اما در رگرسیون لجستیک سمت چپ معادله یعنی متغیر وابسته کیفی است و تنها دو حالت برای آن تعریف شده است که با سمت راست معادله که محدوده ی وسیعی را پوشش می دهد مطابقت ندارد و در نتیجه از نظر ریاضی صحیح نمی باشد.


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۲ ، ۰۶:۳۵
حمیدرضا کریمی

مقیاسی برای ژورنال های علمی-پژوهشی است که در محاسبه ی آن دو فاکتور دخیل است:

1- تعداد سایتیشن هایی که یک ژورنال دریافت می کند.

2- اهمیت یا پرستیژ ژورنال هایی که به مقالات این مجله سایت می دهند!

در این مفهوم از الگوریتم  PageRank الهام گرفته شده است در این شکل شما به راحتی با این مفهوم آشنا می شوید برای مثال سایت C پیج رنک بالاتری نسبت به سایت E دارد حتی با وجود این که لینک های ورودی به سایت C کمتر از سایت E است اما این سایت یک لینک ورودی از سایت B دارد که پیج رنک بالایی دارد و در نتیجه احتمال دیده شدن آن بالا می رود ولی سایت E از سایت های با پیجرنک پایین تری لینک ورودی دارد.

پس همانطور که می بینیم نکته ی مهم این است که یک سایت از کدام سایت دیگر لینک دارد نه این که در یک سایت برای کدام سایت لینک وجود دارد برای مثال در وبلاگ ما مهم این نیست که ما به چه سایت هایی لینک می دهیم و چقدر لینک می دهیم (که البته در جای خود خیلی مهم است) مهم این است که کدام سایت های بزرگ به ما لینک می دهند و به خاطر همین است که همه ی وبلاگ ها نیز دنبال تبادل لینک هستند چرا که می خواهند میزان دیده شدنشان در وب بالاتر رود.

 حال در محاسبه ی SJR در مورد ژورنال ها هم به همین شکل است مهم این است که یک مقاله در یک ژورنال مهم و با پرستیژ به مقاله ای در ژورنال مورد نظر ما سایت دهد مثلا   به کلیکیس سایت دهد! واین که تریتا به کلیکیس سایت دهد زیاد مهم نیست!!

 محاسبه ی SJR همچنین شبیه امتیاز  Eigenfactor  می باشد. این مقیاس نیز اهمیت های ژورنال ها را بر اساس منشا سایتیشن های دریافتی تعیین می کند و البته برخلاف SJR وابسته به اندازه ی مجله است یعنی اگر تعداد مقالات یک مجله دو برابر شود این مقیاس نیز دو برابر می شود. این مقیاس تاثیر متوسط مقالات در یک مجله را محاسبه می کند و از این لحاظ با ضریب نفوذ قابل مقایسه می باشد. از اینجا می توانید این مقیاس را برای مجلات محاسبه کنید

این مقیاس (SJR) رامی توان به عنوان یک جایگزین برای ضریب نفوذ استفاده کرد. در این روش سایتیشن هایی که از ژورنال های با اهمیت یا پرستیژِ بالاتر، یک ژورنال دریافت می کند دارای ارزش بیشتر می باشد.

با مراجعه به سایت SJR و یا Scopus می توانید این مقیاس را برای هر ژورنال محاسبه کنید. متاسفانه فعلا دراین زمینه اطلاعات بیشتری ندارم. از دوستان خواهشمندم در صورت امکان حتما یاری رسانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۵
حمیدرضا کریمی
الزویر به صورت ساده یک ناشر هلندیست: ناشرِ کتاب و مجله و دادگان های علمی و ....

سایورس اسکپوس یک دادگان علمی است: بزرگترین دادگان برای خلاصه مقالات و سایتیشن ها.

سایورس ساینس دایرکت  هم یک دادگان علمی است که متن کامل مقالات هم در آن وجود دارد.

سایورس هاب نیز از دیگر محصولات سایورس است برای جمع دو دادگان بالایی و البته امکانات دیگر.

هر سه دادگان بالایی از محصولات الزویر است و سایورس یک برند است برای ارتباط بین آن ها به این معنی که مثلا با یوزر و پسوردی که در اسکپوس ثبت نام کرده اید می توانید در ساینس دایرکت هم استفاده کنید و ....

این مفاهیمو توضیح دادم به خاطر این که هنوز برای بعضی دوستان این تفاوت ها درست جا نیافتاده بود وازم سوال می پرسیدند

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۱۲
حمیدرضا کریمی

فرض کنید تستی (Old)که برای تشخیص یک بیماری مثلا HIV  استفاده می شود کمی زمانبر است و ما در مطالعه ای که انجام داده ایم تستی ( (New جایگزین برای این کار استفاده کرده ایم که به صورت کمی می باشد

 در مرحله ی بعد باید مشخص کنیم که چه رنجی از تست جدید را باید باید برای HIV مثبت فرض کنیم و چه رنجی را منفی یعنی یک عدد  (کات آف) مشخص کنیم که مثلا بگوییم بالای این مقدار مثبت و کمتر از آن منفی و بعد نیز باید مشخص کنیم که این تست با این کات آف جقدر حساست و چقدر ویژگی دارد

برای این کار باید از منوی آنالیز در آخرین گزینه منحنی ROC را انتخاب کنیم بعد در کادر باز شده تست Old  را که کیفی است به عنوان متغیر State وارد کنیم و تست New  را که کمی است به عنوان متغیر تست وارد کنیم

هر چه منحنی ترسیم شده از خط رفرنس که به صورت قطری کشیده شده دور تر باشد و سطح زیر نمودار بیشتر باشد تست دقیق تر می باشد  

در جدول Coordinate نیز چندین کات آف داده شده که برای هر کدام مفدار حساسیت و مقدار( ویژگی – 1) آورده شده است برای تعیین کات آف باید مقداری را مشخص کنیم که بالاتربن حساسیت و پایین ترین مقدار را برای (ویژگی – 1) داشته باشد.

سوالی بود در نظرات مطرح کنید.

۱۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۵۰
حمیدرضا کریمی