کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

۱۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

هنگامی که از طریق یک مرکز مثل دانشگاه به اسکپوس دسترسی داشته باشید می توانید در اسکپوس با یک ایمیلِ آکادمیک از آن دانشگاهِ مربوطه ثبت نام کنید و به این تریتب می توانید از همه جا به اسکپوس و یا ساینس دایرکت و یا هاب از دیتابیسهای الزویر دسترسی داشته باشید. البته تا زمانی که آن مرکز یا دانشگاه به دادگان مربوطه دسترسی داشته باشد.

متاسفاته چند روزی است دسترسی به اسکپوس به عنوانِ بزرگتربن دادگان علمی خلاصه مقالات جهان از طریق دانشگاه بفیه الله قطع شده است و البته تا جایی که من خبر دارم دسترسی دانشگاه تهران هم قطع شده است. علت این عدم دسترسی را نمی دانم اما امیدوارم که به زودی حل شود. 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۲ ، ۱۵:۲۱
حمیدرضا کریمی
سلام

لطفا پیرو برگزاری جلسات مقالات مروری در تابستان امسال، لطفا نتایج نهایی اقدامات خود را در همین پست و همچنین به ایمیل بنده (aminsaburi@yahoo.com) اطلاع دهید. بی صبرانه منتظرم.

موضوعات:

1- کاشت حلزون در ناشنوایی مادرزادی

2- کاشت حلزون در ناشنوایی اکتسابی

3- بیماریهای عفونی و بیماری عروق کرونر

4- سنگ کلیه پس از پیوند

5- آنمی آپلاستیک و بیماریهای روماتولوژیک


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۲ ، ۱۷:۱۲
حمیدرضا کریمی

یکی از نقاط شروع برای آشنایی با دادگان علمی پابمد آدرس سایت آن می باشد!

هنگامی که آدرس سایت پابمد (http://www.pubmed.com) را در نوار آدرس یک مرور گر وارد می کنیم، بعد از بارگذاری کامل سایت، آدرسی که نوار آدرس دیده می شود به این صورت است: (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/)

NCBI و NLM و NIH هر کدام در این آدرس به چه معنا می باشد؟  DHHS چیست؟


ادامه ی مطلب را از دست ندهید...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۲ ، ۱۴:۲۷
حمیدرضا کریمی

به اطلاع دانشجویان عزیز می‌رساند:

کمیته تحقیقات دانشجویی در راستای ارتقاء بنیه علمی دانشجویان، سلسله کارگاه‌های هفتگی  با موضوع آمار زیستی و آشنایی با نرم افزارهای آماری (SPSS, STATA) با تدریس جناب آقای دکتر سپندی برگزار می‌نماید.

* زمان: پنجشنبه هر هفته ساعت 8 صبح

جلسه اول پنج شنبه پنجم مهرماه 1392 ساعت 8 الی 12 با موضوع مقدمات آمار زیستی

* لازم به ذکر است شرکت در کارگاه برای سایر دانشجویانی که قادر به ثبت نام در تمام دوره نبوده‌اند آزاد است.

* شرکت در کارگاه برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج) بدون هزینه می‌باشد.

جهت ثبت نام میتوانید بصورت اینترنتی ازطریق این لینک اقدام نموده، یا با شماره 81264354 تماس گرفته و یا مشخصات خود را به شماره 09376657018 پیامک نمائید.

برای مشاهده پوستر در سایز بزرگ کلیک نمایید

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۴۵
حمیدرضا کریمی
یکی از انتقاداتی که برخی از دوستان به کمیته تحقیقات دانشجویی در یک سال اخیر وارد نموده اند، بی توجهی به کنگره های دانشجویی بوده است. برخی از دوستان هم از اینکه در مورد کارگاه های داوری کنگره سالیانه دانشجویان از طرف کمیته تحقیقات اطلاع رسانی نشده ابراز ناراحتی نموده اند.

به نظرم نیاز هست تا در دو حوزه ذکر شده توضیحاتی ارائه گردد که در ادامه ی مطلب می توانید ملاحظه فرمایید.

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۲ ، ۱۹:۵۳
حمیدرضا کریمی
به راستی تفاوت پابمد و مدلاین و پامبد سنترال در چیست؟

پابمبد و مدلارس و مدلاین چه تفاوتی با هم دارند؟ چرا بعضی ژورنال ها که در مدلاین نمایه نیستند باز هم در پابمد قابل جستجو هستند؟

این وسط ایندکس مدیکوس چیست؟ ادامه ی مطلب را ازدست ندهید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۲ ، ۲۰:۲۸
حمیدرضا کریمی

در پست قبلی کمی در این مورد بحث شد.

از دیگر سربرگ های موجود در این وبسایت Publication  می باشد در این قسمت نام کتاب ها، سری کتاب ها  (Book series)، مجلات  و Reference work ها  را می توانیم به ترتیب حروف الفبا یا بر اساس موضوع بندی و یا به شکل دلخواه مشاهده کنیم. همچنین جلوی هر عنوانِ منبع، نوع آن ذکر شده است (مجله، کتاب و ...) بعد از نوع منبع در ستون دیگری در این صفحه شکل یک مربع قرار داده شده است که به رنگ سبز باشد یعنی دسترسی به متن کامل مقالات  وجود دارد و اگر به رنگ خاکستری باشد یعنی دسترسی فقط به خلاصه مقالات وجود دارد.

با کلیک بر روی عنوان یک ژورنال یا کتاب وارد صفحه ی مربوط به آن ژورنال می شویم به نام Table of content page که در این صفحه می توانیم اطلاعات بیشتری در مورد ژورنال به دست آوریم. همچنین می توانیم برای چاپ مقالات جدید در این مجله آلرت بگذاریم، به لینک سابمیت مقاله برای ژورنال دسترسی داشته باشیم یا به مقالات شماره های مختلف مجله دسترسی داشته باشیم و ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۰۹:۰۵
حمیدرضا کریمی

قضاوت در مورد موضوعی که در ذیل میاد رو به شما واگذار می کنم:


اولا: در سند «چشم انداز علم و فناوری در افق 1404» در قسمتی از بخش «وضعیت مطلوب» آورده شده که: 

«دستیابی به توسعه علوم و فناوریهای نوین و نافع، متناسب با اولویتها و نیازها و مزیتهای نسبی کشور؛ و انتشار و به کارگیری آنها در نهادها ی مختلف آموزشی و صنعتی و خدماتی»

«افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور»


دوما: در سند «نقشه جامع علمی سلامت کشور» هم در قسمتی از بخش «چشم انداز علم و فناوری سلامت» آورده شده که:

«کسب جایگاه اول سلامت آحاد مردم در منطقه تا سال 1404 از طریق بهره برداری دانش موجود و تولید علم و فناوری»


سوما: در سند «نقشه جامع علمی سلامت کشور» هم در قسمت «وضعیت مطلوب شاخص ها» آورده شده که:

«دستیابی به سهم 2 درصد از بازار جهانی محصولات و خدمات در حوزه سلامت»

«دستیابی به سهم 85 درصد از بازار داخل محصولات حوزه سلامت»

«ثبت سالانه 280 پتنت در حوزه سلامت»


القصه اینکه: دستیابی به همه موارد ذکر شده در بالا از کانال مطالعات کارآزمایی بالینی می گذرد یعنی اینکه بررسی مطالعات کارآزمایی در دست انجام می تواند معیار مناسبی از وضعیت موجود را جهت دستیابی به اهداف ذکر شده باشد.

به همین دلیل مراجعه کردیم به سایت ثبت کارآزمایی بالینی ایران  و مطالعات در دست انجام را مطالعه کردیم و به نتایج زیر رسیدیم:

اثرات استامینوفن وریدی در مقایسه با دگزامتازون وریدی در کنترل درد بعد از تونسیلکتومی کودکان 1 تا 12 سال

بررسی اثر شیاف ایندومتاسین در مقایسه با شیافهای دیکلوفناک و استامینوفن در کاهش تب کودکان

بررسی اثر استامینوفن وریدی و مورفین وریدی در کنترل درد بیماران سوختگی حاد

مقایسه اثر استامینوفن وریدی و رکتال بر مدت زمان کنترل درد پس از آدنوتانسیلکتومی در کودکان

مقایسه استامینوفن رکتال و وریدی در کنترل درد پس از آدنوتانسیلکتومی در کودکان

مقایسه تاثیر استامینوفن وریدی در مقابل مورفین در کاهش سردرد بعد ترومای سر

مقایسه تاثیر بالینی تزریق داخل وریدی مورفین با استامینوفن در کولیک کلیوی

مقایسه اثرات شیاف دیکلوفناک ، ایندومتاسین ، ناپروکسن و استامینوفن بر میزان کاهش درد بعد از جراحی سزارین

مقایسه تاثیر استامینوفن وریدی، شیاف استامینوفن و شیاف دیکلوفناک درکاهش تب کودکان بستری در بیمارستان

و...…

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۲ ، ۲۲:۰۲
حمیدرضا کریمی
مطالعات کارآزمایی بالینی در علوم پزشکی اهمیت و جایگاه مهمی دارند و گذشته از اینکه نتایج حاصل از آنها شواهد بسیار مهمی در درمان بیماران فراهم می کند، نشانگر سطح بالای پیشرفت زیرساخت های تحقیقاتی در یک مجموعه علمی-تحقیقاتی در سطح اول، رشد فناوری های مرتبط با سلامت در سطح دوم و رسیدن به مرزهای دانش در علوم پزشکی می باشد (که به تفضیل به هرکدام از آنها در آینده خواهیم پرداخت).

طراحی و پیاده نمودن مطالعات کارآزمایی بالینی به صورت صحیح و اصولی (نه به صورت رایجی که هم اکنون به طور غالب در سطح دانشگاه های علوم پزشکی اجرا می شود) کار پرحجم، زمانگیر، دقیق و علمی است که قوانین و ظرافت های مخصوص به خود را دارد که پرداختن به آنها فرصت دیگری را می طلبد.

اما گاها در طراحی مطالعات کارآزمایی بالینی نکات ریزی وجود دارند که مورد توجه قرار  دادن آنها منجر به ارتقای قوت مطالعه انجام شده می شود و حتی برخی اوقات عدم رعایت این نکات موجب زیر سئوال رفتن مطالعه می شود.

به یاری خدا در این سلسله مطالب به این نکات ریز اشاره خواهیم نمود.

نکته اول: Run in period

Run in period به بازه زمانی گفته می شود که بیمار هیچ درمانی را دریافت نمی کند و پیش از شروع مطالعه کارآزمایی بالینی به اجرا درمی آید. داده هایی که در این دوره جمع آوری می شود چندان ارزشی ندارد اما ارزش این دوره در اینجاست که شرکت کنندگان فاقد صلاحیت و شرکت کنندگانی که چندان به الزامات مطالعه پایبند نیستند از مطالعه خارج می گردند.

از طرف دیگه اجرای این دوره پیش از شروع فاز اصلی مطالعه باعث می شود تا از ثابت بودن وضعیت شرکت کنندگان اطمینان پیدا کنیم و همچنین از وضعیت پایه ای آنها اطلاع داشته باشیم.

گاهی اوقات به این مرحله washout period اطلاق می گردد، که در این شرایط اگر بیماران داروی خاصی را مصرف می کنند، مصرف آن پیش از شروع فاز اصلی مطالعه قطع می گردد.

البته در سال های 1998 و 1999 اجرای این مرحله مورد ملاحظات اخلاقی گرفت، اما منجر به تغییرات چندانی نشد.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۲ ، ۱۵:۱۱
حمیدرضا کریمی

ساینس دایرکت چیست؟

یکی از دادگان های علمی که توسط ناشر هلندی به نام الزویر ایجاد شده است، باید توجه کنیم که این دادگان از اسکپوس جداست و این دو، دو دادگان جدا از هم می باشند که توسط هاب از دیگر دادگان ها ی الزویر می توان هر دو را با هم جستجو کرد. این سه دادگان یعنی اسکپوس، ساینس دایرکت و هاب همه از دادگان های ایجاد شده توسط الزویر هستند که معمولا یک نام سایورس هم قبل از آن ها قرار میگیرد که برندی است که مرتبط یودن این سه را نشان می دهد مثل سایورس اسکپوس یا سایورس ساینس دایرکت. برای مثال با یکبار ثبت نام در یکی از این دادگان ها ما در 2 دادگان دیگر هم ثبت نام کرده ایم.

سایورس ساینس دایرکت دادگانی است که متن کامل مقالات و چپنر های کتاب های مختلف را در اختبار می گذارد. بر خلاف اسکپوس که تنها حلاصه مقالات را نشان می دهد و برای دستری به متن کامل باید به مجلات آن مقالات مراجعه کنیم.

با ورود به وبسایت این دادگان شش سربرگ مشاهده می کنیم شامل:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۲ ، ۲۲:۰۸
حمیدرضا کریمی