کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

از مدتی قبل با توجه به اتمام دوره مسئولیت جناب آقای دکتر خوبدل بر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، بحث انتخاب و معرفی مسئول جدید کمیته تحقیقات دانشجویی در سطح دانشگاه داغ بود. تا اینکه سرانجام هفته قبل مسئول جدید کمیته تحقیقات دانشجویی معرفی گردید.

با پیشنهاد اکثریت قاطع اعضای شورای مرکزی کمیته تحقیقات دانشجویی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری، استاد گرانقدر جناب آقای دکتر بهزاد عین الهی،بزرگوارانه مسئولیت کمیته تحقیقات دانشجویی را پذیرفتند.

دکتر بهزاد عین الهی، متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی، استاد تمام نفرولوژی، رئیس و بنیانگذار مرکز تحقیقات نفرولوژی و ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، بنیانگذار،مدیر مسئول و سردبیر مجله معتبر nephro-urology monthly، قائم مقام سابق ریاست دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، رئیس سابق دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، عضو هیئت تحریریه چندین نشریه معتبر بین المللی و عضویت در چندین انجمن علمی تنها گوشه ای از سوابق پربار ایشان می باشد.

(سخنرانی دکتر عین اللهی در محضر رهبر انقلاب-رمضان 1386)

تعداد مقالات تالیف شده از ایشان بالغ بر بیش از 250 مقاله می باشد، که بیش از 110 مورد از آنها در مجلات نمایه شده در Pubmed و ISI می باشد. حوزه تحقیقاتی مورد علاقه ایشان پیوند کلیه می باشد و از افراد صاحب نظر در این حوزه در سطح کشور و دنیا می باشند.

نقش ایشان در سال های گذشته و اخیر در تربیت پژوهشی دانشجویان در سطح دانشگاه غیرقابل مقایسه با هرکس دیگری می باشد، به طوری که به جرات می توان ادعا کرد اکثر قریب به اتفاق دانشجویان فعال پژوهشی در سطح دانشگاه به انحاء مختلف تحت تاثیر مستقیم ایشان بوده اند.

با پذیرش مسئولیت کمیته تحقیقات دانشجویی از سوی ایشان، افق های روشن متعددی پیش روی کمیته تحقیقات دانشجویی باز شده است. در اولین جلسه شورای مرکزی که به ریاست ایشان برگزار گردید موارد بسیار مهم و بنیادینی مورد بحث قرار گرفت که انشاالله در آینده نزدیک اثرات آن مشخص خواهد شد.

قبول این مسئولیت توسط ایشان، وظیفه اعضای کمیته تحقیقات دانشجویی را سنگین تر از قبل نموده است تا با تلاش و کوشش بیش از پیش جهت دستیابی به اهداف استراتژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی و سربلندی هرچه بیشتر کشور عزیزمان ایران موفق باشیم.

در انتها ضمن عرض خسته نباشید به جناب آقای دکتر خوبدل که در چهار سال گذشته با همه توان کمیته تحقیقات دانشجویی را هدایت و مدیریت نمودند،‌برای ایشان در همه مراحل زندگی آرزوی موفقیت داریم.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۲ ، ۱۲:۴۹
حمیدرضا کریمی

قبلا راجع به نمودارهای جعبه ای یا همان Box plot صحبت شده بود. در این پست مختصری راجع به دیگر نمودار مهم تحلیلی به نام Error bar صحیت می کنیم.

این نوع نمودار، همانند نمودار جعبه ای می تواند برای مقایسه ی یک متغیر کمی در دو یا چند گروه مورد استفاده قرار بگیرد. در این نوع نمودار نقطه ی مرکزی همان میانگین متغیر کمی می باشد و ادامه ی نمودار از این نقطه به سمت بالا یا پایین می تواند یه اندازه دو انحراف معیار باشد (یا خطای استاندارد یا تعیین فاصله ی اطمینان خاص) که اگر نمودار توزیع نرمال را در نظر بگیریم در این صورت می تواند فاصله ی اطمینان 95% را برای مفدار میانگین مشخص کند.

نکته 1): با توجه به مورد بالا می توان گفت برای مقایسه ی یک متغیر کمی در چند گروه در صورتی که این متغیر توزیع نرمال داشته باشد بهتر است از نمودار error bar استفاده کنیم و در غیر این صورت بهتر است از نمودار جعبه ای استفاده شود.

نکته 2): با توجه به این که در error bar فاصله ی اطمینان 95% مشخص می شود، بر اساس همپوشانی این نمودارها، می توان از روی نمودار به وجود اختلاف معنی دارِ متغیر کمی، بین دو یا چند گروه موجود بر اساس متغیر کیفی پی برد

نکته 3): اگر بر اساس متعیر کمی دو گروه وجود داشته باشد و نمودار، در حال بررسیِ متعیر کمی در بین این دو گروه باشد به نوعی می توان گفت این نمودار بیان کننده ی تست Independent t test می باشد. و اگر بیش از دو گروه وجود داشته باشد نمودار بیان کننده ی تست Anova , post hoc می باشد.


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۲ ، ۱۵:۴۸
حمیدرضا کریمی

در روزهای گذشته شاهد اخبار مسرت بخشی از پیشرفت های مختلف در سطح دانشگاه بوده ایم که بازنشر دوباره این پیشرفت ها خالی از لطف نیست:

1) نمایه شدن مجله trauma monthly در Pubmed

اوایل این هفته مطلع شدیم، مجله علمی-پژوهشی trauma monthly که مجله رسمی مرکز تحقیقات تروما دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) هست، موفق به نمایه شدن در پایگاه pubmed شده و با این اوصاف تعداد مجلات دانشگاه که در این پایگاه نمایه می شوند به عدد 3 رسیده که جای بسی خوشحالی و افتخار هست. مدیر مسئول این مجله جناب آقای دکتر سید مسعود خاتمی و سردبیر آن جناب آقای دکتر محمد حسین کلانتر معتمدی هستند که معرف حضور همه دوستان می باشند.

2) کمیته نوروبیولوژی جنگ نرم

مرکز تحقیقات علوم اعصاب از مراکز تحقیقاتی بسیار موفق در سطح دانشگاه هست. به تازگی کمیته ای در سطح این مرکز تحقیقاتی با عنوان «کمیته نوروبیولوژی جنگ نرم» راه اندازی شده که به جرات می توان گفت که از علوم مرز دانشی هست. در معرفی این کمیته آمده:

«این کمیته در راستای شناسایی عملکرد مغز انسان به عنوان موجود بیولوژیک در پاسخ به تغییرات محیطی و شناخت آن تشکیل شده است. و سعی دارد به تعریف جدیدی از نوروبیولوژی جنگ نرم دست یافته و ارتباط آن را باسایر رشته های مرتبط بیابد و به ریشه یابی جنگ نرم از دیدگاه بیولوژی بپردازد و نهایتا راهکارهایی را در راستای نحوه صحیح عملکرد بدن که منجر به شناخت صحیح می شود را با مراجعه به قرآن ارایه نماید»

3) دکتر عبادی در بین 20 دانشمند برتر علوم پزشکی جهان اسلام

دکتر جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) در مصاحبه ای اسامی 20 دانشمند برتر علوم پزشکی بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام نمودند که بر اساس آن «دکتر عباس عبادی» ریاست محترم دانشکده پرستاری و از اساتید محبوب دانشگاه در بین این 20 نفر قرار دارند. کسب افتخار فوق رو به ایشان و اعضای دانشکده پرستاری تبریک عرض می نماییم.

به امید روزهای پیش رو...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۲ ، ۱۶:۳۰
حمیدرضا کریمی

ارائه گزارش، یکی از اصلی ترین وظیفه هر مسئولی در هر جایگاهی است.

ارائه این گزارش ها باعث می شود تا همگان از فعالیت های انجام شده آگاهی یابند و همین مسئله است که منجر به قضاوت مخاطبین و مستمعین نسبت به عملکرد هر مرکزی در مقایسه با وضعیت موجود می گردد.

گزارش فعالیت های انجام شده در یک سال گذشته تقریبا تکمیل شده و انشاالله به محض نهایی شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

در این مطلب گزارشی مختصر از فعالیت های در جریان و فعلی کمیته تحقیقات دانشجویی رو خدمت شما ارائه خواهم نمود تا بعد.

1) یکی از اهداف راهبردی کمیته تحقیقات دانشجویی در طول یک سال گذشته راه اندازی واحدهای کمیته تحقیقات دانشجویی در سطح دانشکده ها جهت سازماندهی و متمرکز نمودن فعالیت های تحقیقات دانشجویی در یک قالب مشخص بود. به حمد الله پس از رایزنی های فراوان و برگزاری جلسات متعدد و همکاری معاونین پژوهشی دانشکده های مربوطه و همچنین پشتکار دوستان عزیزمان در سطح دانشکده ها، این امر به وقوع پیوست و امروز واحدهای کمیته تحقیقات دانشجویی در سطح دانشکده های پزشکی، پرستاری و بهداشت فعالیت خود را تحت مدیریت متمرکز کمیته تحقیقات دانشجویی آغاز نموده اند و برنامه های خود را به سرعت پیش می برند. هم اکنون حمایت و هماهنگی فعالیت های این واحد ها و همچنین هم راستا نمودن فعالیت های  انجام شده، از وظایف مهم و راهبردی کمیته تحقیقات دانشجویی می باشد. همچنین یکی از اهداف مهم در این موضوع مسئله "عمومی سازی پژوهش" هست که انشاالله در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

2) نشریه علمی-پژوهشی Clicase، که امور مرتبط به راه اندازی آن از چند ماه قبل شروع شده بود با فعالیت پرحجم و متمرکز مدیر اجرایی آن، دوست عزیزم جناب آقای محمد سعید رضایی، هم اکنون مراحل انتهایی آماده سازی خود را سپری می نماید و به یاری خدای متعال ظرف یکی دو هفته آینده اولین شماره آن منتشر خواهد شد. در مورد این مجله و داستان راه اندازی آن در آینده بیشتر خواهید شنید.

3) در بخش کارگاه های آموزشی هم فعالیت های پررنگی در حال انجام است. دوست بزرگوارم جناب آقای مهدی صفی آبادی (پس از تقسیم بندی کارگاه های برگزاری به دوسطح و تعریف ساختار جدید برگزاری کارگاه ها) هم اکنون هماهنگی برگزاری کارگاه های تخصصی را به صورت مداوم در دست پیگیری دارند. انشاالله پس از اتمام برگزاری سلسله کارگاه های آمار زیستی و آنالیز، سلسله های کارگاه های تخصصی برنامه ریزی شده مطابق هماهنگی های انجام شده برگزار خواهد گردید. به زودی اطلاعیه برگزاری این کارگاه ها تا انتهای سال اعلام خواهد شد.

4) از بخش پژوهش نیز خبرهای خوشی به گوش می رسد، دوست پر تلاشم جناب آقای مهدی رمضانی، گایدلاین های مرتبط با شورای پژوهش را جهت اجرا در سطح واحدهای دانشکده ها طراحی نموده اند که  به زودی ابلاغ خواهد گردید. از طرف دیگر پروپوزال طرح های بسیار مهمی توسط کمیته دریافت شده است که از جمله آن می توان به مطالعات مرتبط با فاز حیوانی یک داروی جدید ضد توموری و یک طرح مشترک صنعتی از آن جمله است. کمیته تحقیقات دانشجویی همچنان منتظر دریافت طرح های تحقیقاتی شما عزیزان هست.

5) واحد مشاوره و خدمات پژوهشی هم به همت دوست عزیزم آقای حمید رضا کریمی در آستانه راه اندازی است اما به دلیل کمبود فضای فیزیکی با مشکل روبرو گردیده است که امیدواریم با کمک معاونت تحقیقات با فراهم شدن فضای مناسب شاهد شروع به فعالیت رسمی این بخش هم باشیم.

6) یک پروژه بسیار ویژه آموزشی-پژوهشی نیز این هفته به کمیته تحقیقات دانشجویی جهت پیاده سازی واگذار شده که با پیاده نمودن آن شاهد یک جهش شگرف در حوزه های آموزشی و پژوهشی خواهیم بود.

7) آنچه رفت شرح بسیار بسیار مختصر امروز کمیته است، گزارش مواردی مثل هماهنگی برای اعزام دانشجویان به کنگره ساری، سامان دهی سیستم مستند سازی دفتر، ادامه فعالیت سایت و گروه یاهو کمیته، پروژه های کادر سازی در قالب های سه نفره، ‌رایزنی های چهره به چهره با اساتید، ارتباط گیری با دانشجویان جدید الورود و بسیاری فعالیت های دیگری نیز که هم اکنون در حال اجرا شدن هستند را به آینده واگذار می کنیم.

من الله التوفیق

مباشرجنت

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۲ ، ۲۱:۰۹
حمیدرضا کریمی
با سلام
دانشجویان عزیزی که قصد ارائه طرح و تصویب آن در شورای پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دارند می توانند  فایل تک برگی یا شش برگی طرح  خود را به این شورا جهت داوری اولیه تحویل دهند.

دریافت فایل تک برگی

دریافت فایل شش برگی( پروپوزال)

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۲ ، ۱۹:۲۶
حمیدرضا کریمی

بعد از تعطیلی و باز شدن مجدد پامبد، هم اکنون محصول جدیدی از پابمد در اختبار محققان قرار می گیرد!

PubMed Commons سیستمی است که محققان را قادر می سازد تا عقاید و نظرت خود را در مورد انتشارات علمی به اشتراک بگذراند. محققان می توانند در مورد هر کدام از مقالات موجود در پابمد نظر بگذارند و همچنین می توانند نظرات دیگران را نیز بخوانند. هم اکنون این سیستم به صورت آزمایشی و البته محدود راه اندازی شده است اینجا را ببینید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۲ ، ۰۹:۲۱
حمیدرضا کریمی