کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

بررسی روایی و پایایی یک پرسشنامه

دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۰۱ ب.ظ
برای اینکه بتوان به نتایج حاصله از یک پرسشنامه (و یا بطور کلی ابزار سنجش) اعتماد کرد، ابتدا باید دید آیا آن پرسشنامه وسیله دقیقی برای این سنجش میباشد یا نه؟ این امر نیازمند سنجش دو مفهوم روایی (Validity) و پایایی (Reliability) است. برای سهولت کار، ابزار سنجش یا همان پرسشنامه را به کماندار و واقعیت جامعه را به یک سیبل تشبیه می کنند.

برای قضاوت درباره اینکه کماندار در تیراندازی حرفه ایست باید چندین بار به سیبل تیراندازی کند، حالت اول؛

تیرانداز کاملا شانسی تیراندازی می کند! در این حالت نمی توان به آن اعتماد کرد چون نه در ضربه به مرکز سیبل موفق بوده است، که همان روایی (Validity) است، و نه تکرار تیراندازی آن نتایج مشابهی داشته ، که همان پایایی (Reliability) است.

حالت دوم: در این حالت می توان گفت کماندار حرفه ای است! چون هم در انتخاب مرکز سیبل موفق بوده است و هم تکرار تیراندازی او نتایج مشابهی داشته است. که این مساوی داشتن روایی و پایایی است.

حالت سوم: کماندار در انتخاب مرکز سیبل مشکل دارد (روایی یا Validity ندارد) اما می توان استناد کرد که شانسی تیراندازی نمی کند! چون تکرار تیراندازی نتایج مشابهی را در پی دارد. (پایایی و یا Reliable بودن)

همانطور که می دانید برای اینکه بگوییم یک پرسشنامه مناسب است باید هم پایایی و هم روایی مناسبی داشته باشد. یعنی حالت دوم کماندار و سیبل! 

پیش از استفاده از یک پرسشنامه ی طراحی شده و یا ترجمه شده ای که تا کنون معتبر نشده است، ابتدا باید آن پرسشنامه را در یک جامعه کوچکتر، بصورت آزمایشی تکمیل نموده و بوسیله نتایج حاصل از آن، پرسشنامه را معتبر کنیم. پس از انجام این مرحله می توانیم از پرسشنامه در مطالعه ی اصلی خود استفاده نموده و نتایج حاصل از آن را گزارش کنیم.

در مطالب بعدی چند روش مرسوم سنجش روایی و پایایی یک پرسشنامه طی مطالبی جداگانه توضیح داده می شود، منتظر مطالب بعدی باشید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۶
حمیدرضا کریمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی