کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

۱۸ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

اسکپوس بزرگترین دادگان علمی خلاصه مقالات جهان است و مثلا به طور کامل مدلاین را نیز کاور می کند علاوه بر آن این دادگان تنها در حیطه ی پزشکی نمی باشد.

 پس همان طور که می بینیم این دادگان نقشی در ارائه متن کامل مقالات ندارد. اما اسکپوس دارای امکانات بسیار جالب و جذاب و کاربردی می باشد که در واقع به نوعی همان امکانات علمی سنجی آن است.

برای مثال به کمک اسکپوس می توان به راحتی دریافت که در یک بازه ی زمانی مشخص، بیشترین تعداد مقاله در یک فیلد مشخص، (مثلا هپاتیت) مربوط به کدام نویسنده یا کدام مجله یا کدام کشور و یا کدام افلیشن بوده است؟ برای مثال اسکپوس به ما می گوید که در فیلد هپاتیت در سه سال گذشته بیشترین تعداد مقالات دنیا مربوط به دکتر علویان بوده است.

فرض کنید می خواهید بدانید در یک فیلد مشخص کدام ژورنال ها در حال حاضر بیشتر کار می کنند؟

تعداد سایتیشن های یک ژورنال یا یک نویسنده یا یک افلیشن یا یک کشور، در طول زمان چگونه تعییر کرده است یا نمودار آن چگونه است؟

یک نوسنده خاص در چه حوزه هایی فعالیت داشته است؟ فعالیت پژوهشی خود را از چه زمانی شروع کرده است؟ با چه مراکز پژوهشی کار کرده است؟ نمایه ی اچ این فرد چقدر است؟ همکاران این نویسنده چه افرادی بوده اند؟ کدام نویسندگان با این نویسنده بیشترین همکاری را داشته اند؟آیا می توان این اطلاعات را به صورت نمودار داشت؟ روزانه چند بار مقالات این نویسنده سایت می شوند؟

آیا امکاناتی برای شناسایی نویسندگان در اسکپوس وجود دارد که مثلا مشکل نام نویسندگان به شکل های مختف در مقالات مختلف  را حل کند؟

آیا ....

اسکپوس به همه این سوالات پاسخ می دهد و امکانات فراوان دیگری نیز دارد که در کمتر دادگانی یافت می شود. متاسفانه هنوز مشکل دسترسی به این دادگان مهم حل نشده است.از اینجا می توانید تا حدی به امکانات مربوط به نویسندگان این دادگان دسترسی داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۲ ، ۱۷:۲۸
حمیدرضا کریمی
 کمتر از دوهفته دیگه کنگره چهادهم برگزار میشود:
فقط چند کلام حرف...
امسال هر چند کنگره بین المللی هست و بنا به ضرورت باید سطح بالایی داشته باشه اما تا به امروز هیچ گونه از کارهای اطلاع رسانی این کنگره به درستی انجام نگرفته! فقط کافی هست شما یه سر به سایت کنگره بزنید تا متوجه بشید من چی میگم! اولا که هیچگونه اطلاع رسانی در مورد کارگاههای داوری انجام نشد ثانیا اسم افرادی که مقالاتشون پذیرفته شده بود رو دیر اعلام کردن ثالثا نحوه ی اطلاع رسانی در مورد پوستر یا سخنرانی بودن موضوع بسیار بسیار بد بود...
دیگه این که هیچ گونه اطلاع رسانی توی سایت در مورد پایان مهلت واریز مبلغ انجام نشده و حتی کوچکترین عکس و یا اطلاعیه ای در مورد مکان اسکان و برگزاری انجام نشده و اگه دوستان دقت کرده باشن این سایت به مدت دوماه( مرداد و شهریور) به روز رسانی نمی شد و الان هم همه ی اطلاعیه ها به صورت خیلی خلاصه و بایه فونت بسیار بد روی سایت قرار می گیره و...
واما کمیته خودمون:
دوستان چند نفر از دانشگاه ما توی این کنگره مقالاتشون پذیرفته شده! چند نفر متقاضی شرکت کننده آزاد هستن! ایا دانشجویی هست که مقاله داره ولی تمایلی به شرکت کردن نداره! آیا امسال کمیته برای دانشجوها سرویس هماهنگ میکنه!
هرچند اطلاع رسانی مسئولین برگزاری این کنگره تا به امروز به بدترین نحو ممکن بوده ولی کمیته چی؟!....

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۲ ، ۱۲:۱۰
حمیدرضا کریمی
از اول اکتبر به دلیل عدم تصویب بودجه در کنگره ی آمریکا، دولت آمریکا تعطیل شده بود و همان طور که در پست قبلی اشاره کردیم این تعطیلی تاثیراتی روی کار های پژوهشی نیز داشت: از چمله تاثیرات روی پامبد بود که در سایت خود اطلاعیه ای زده بود که با حداقل کارمندان کار می کند و فقط ضروریات را به روز می کند و ....
 هم اکنون با امضای قانون بازگشایی بخش های تعطیل شده توسط رئیس جمهور آمریکا دولت آمریکا تا 15 ژانویه باز است! پابمد نیز  اطلاعیه گفته شده  را از صفحه ی اینترنتی خود برداشته است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۲ ، ۱۸:۱۰
حمیدرضا کریمی

نتایج داوری خلاصه مقالات ارسالی به چهاردهمین کنگره دانشجویان علوم پزشکی کشور اعلام شد، اما هنوز اسامی بصورت یکجا در سایت قرار نگرفته و فقط در صفحه شخصی کاربران قابل رویت بوده و وضعیت درحال بررسی نشان دهنده عدم پذیرفته شدن میباشد. دانشجویانی که خلاصه مقاله هایشان پذیرفته شده است، جهت هماهنگ نمودن نحوه ایاب و ذهاب، هرچه زودتر اسامی خود را به دفتر کمیته تحقیقات دانشجویی اعلام نمایند.

روابط عمومی کمیته تحقیقات دانشجویی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۲ ، ۱۵:۱۱
حمیدرضا کریمی

قطعا معروف ترین و ارزشمند ترین جایزه علمی دنیا، جایزه نوبل هست، که تقریبا آرزوی هر دانشمندی است که موفق به کسب این جایزه شود.

امروز نیز به روال سال های قبل، برندگان جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی امسال اعلام شدند، که سه نفر از محققین حوزه سلولی-مولکولی هستند و فعالیت آنها در حیطه « Cellular Traffic Bags » بوده است.

این افراد با تحقیقات خود پرده از راز انتقال وزیکل های درون سلولی برداشته اند و هرکدام با تحقیقات خود نشان دادند که چگونه یک وزیکل، در زمان درست، به محل درست انتقال می یابد. به واقع این دانشمندان را می توان کاشفان سیستم برنامه ریزی حمل و نقل درون سلولی نامید.

دکتر رندی شکمن کاشف گروهی از ژن های کنترل کننده ترافیک داخل سلولی بوده است. (از دانشگاه کالیفرنیا)

دکتر جیمر روتمن از ماشین آلات پروتئینی رونمایی نمود که در اتصال و انتقال وزیکل ها نقش دارند. (از دانشگاه یل)

دکتر توماس زودهوف نیز نشان داد که چگونه سیگنال ها باعث می شوند وزیکل ها مواد حامل خود را به دقت آزاد کنند. (از دانشگاه استنفورد)

برای مشاهده پوستر منتشر شده کلیک کنید

برای دیدن توضیحات تکمیلی و مقالات کلیدی این دانشمندان کلیک کنید

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۱:۳۶
حمیدرضا کریمی

یک روال اشتباهی که در دانشگاه مرسوم شده اینه که پروپوزال مطالعات مقطعی-تحلیلی (Analytical Cross-sectional) را با فرضیه قبول نمیکنند!

ایرادی که امروز از سوی شورای پژوهش به یکی از پروپوزال های مقطعی-تحلیلی گرفته شده بود این بود که فرضیات را حذف نمایید! مطالعه مقطعی-تحلیلی فرضیه ندارد!

دو نوع مطالعات مقطعی داریم،  نوع اول توصیفیه (مقطعی-توصیفی یا همان Descriptive Cross-Sectional) و فقط سول داره، نوع دوم که تحلیلیه (مقطعی-تحلیلی یا همان Analytical Cross-Sectional) که هم فرضیه داره و هم میتونه سوال داشته باشه و در پایان P Value هم گزارش میشه...[الکی که ننوشته تحلیل!]

تفاوت مطالعه مقطعی تحلیلی با مطالعات "گذشته نگر (Retrospective)" و "آینده نگر (Prospective)" این است که ما در "مقطعی تحلیلی" دنبال رابطه علت و معلول نمی‌گردیم و صرفا ارتباط بین دو متغیر را در یک مقطع خاص بررسی می‌کنیم.

این هم Introduction to Research Methods 

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۲ ، ۱۰:۳۶
حمیدرضا کریمی

در بعضی از مطالعات، برای بررسی نتایج حاصل از مطالعه مثلا بررسی نتایج دارو ها یا سایر اندازه گیری ها از مشاهده گر ها استفاده می شود. این مشاهده گر ها باید قبل از انجام مطالعه آموزش دیده باشند تا نتایج را به شکل یکسانی ارزیابی کنند.

معمولا پیشنهاد می شود که قبل از انجام چنین مطالعاتی، مطالعه ای با جحم کوچک انجام شود و در آن دو متغیر تعریف شود که یکی مربوط به اندازه گیری یک مشاهده گر و دیگری مربوط به اندازه گیری دیگر مشاهده گر باشد سپس با استفاده از کراس تب این دو با هم مقایسه شوند.

در نهایت باید ضریب توافقی کاپا و معنی داری آن بررسی شود.چنان چه این ضریب، بیشتر از 80 باشد توافق بین مشاهده گران مناسب فرض می شود. بین 60 تا 80 باید باردیگر و قبل از شروع مطالعه مشاهده گران آموزش ببینند. کمتر از 60 پیشنهاد می شود تا از مشاهده گران دیگری استفاده شود.


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۲ ، ۱۸:۱۸
حمیدرضا کریمی
(Open Researcher and contributor ID)

یک کد شامل حروف و اعداد (16کارکتر) می باشد که به یک نویسنده به صورت انحصاری تعلق می گیرد و از این نظر شبیه کد DOI می باشد. در 16 اکتبر 2012، سازمان ارکید این سرویس را که به صورت رایگان نیز قابل دسترس است ارائه نمود. از اینجا می توانید این کد را برای خود بگیرید. همچنین امکان تبادل اطلاعات بین کد ارکید با کد researcher id نیز وجود دارد.  researcher id نیز سیستمی مشایه ارکید است که توسط تامسون رویترز راه اندازی شده است (از ژانویه ی 2008) این تبادل می تواند در زمینه ی اطلاعات پروفایل و یا انتشارات موجود در پروفایل مربوط به هر کدام از این سرویس ها باشد.

در مورد مقایسه این دو کد باید گفت که هر دو دائمی هستند و برای نویسنده یک پروفایل ایجاد می کنند که نویسنده می تواند انتشارات خود را به آن بیافزاید. اما برخلاف ارکید، researcher id  این مزیت را نیز دارد که بتواند سایتیشن های فرد را نیز محاسبه کند. researcher id را نیز می توانید از اینجا بگیرید دقت داشته باشید که با همین یوزر و پسورد برای این کد می توانید به اند نوت آنلاین خود (از محصولات تامسون رویترز) نیز دسترسی داشته باشید.

با وجود این کد ها، خیلی از مشکلات مربوط به نام نویسندگان مقالات به شکل های مختلف و در ژورنال های مختلف و تاثیرات بعدی آن در محاسبه ی تعداد مقالات فرد نویسنده و یا سایتیشن های آن فرد حل می شود.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۲ ، ۱۹:۱۰
حمیدرضا کریمی
افیلیشن (Affiliation) فارسی کمیته تحقیقات بصورت: "کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)"

و افیلیشن انگلیسی بصورت: 

Students' Research Committee (SRC), Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, IR-Iran

نوشته می‌شود، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، برای دانشجویانی که از این افیلیشن ها برای مقالات خود استفاده نمایند، بسته به نوع مجله و ایندکس های آن مبلغی برای آنان درنظر گرفته است. برای استفاده از تسهیلات شرکت در کنگره ها نیز در خلاصه مقالات ارسالی باید از افیلیشن بالا استفاده نمایید.

درضمن، هر نفر در یک مقاله و یا خلاصه مقاله می تواند چندین افیلیشن داشته باشد، مثلا:

Trauma Research Center, Students' Research Committee (SRC), Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, IR-Iran

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۲ ، ۱۷:۳۷
حمیدرضا کریمی
یکی از قابلیت های شگفت انگیز نرم افزار SPSS اینه که میشه با وارد نمودن اطلاعات جدول یک مقاله (مثلا متغیر و فراوانی آن) و انجام اندکی تغییرات متوجه این موضوع شد که اطلاعات مقاله واقعیست یا دیتاسازی!

این موضوع در بحث داوری مقالات (Peer Review) خیلی به درد میخوره، درباره مقالات چاپ شده هم کاربرد داره، اگر نتایج مقاله ای غیر منطقی به نظر رسید، با انجام این کار میشه از صحت آنالیز انجام شده مطمئن شد و اگر اطلاعات صحت نداشت، با نوشتن مقاله ی "نامه ای به سردبیر (Letter to Editor)" و چاپ آن در همان مجله، آن را به اطلاع دیگران رساند. این فقط یکی از اهمیت های مبحث Wight Cases هست.

اگه به اهمیت Weight Cases پی بردید و خواهان یادگیری این مبحث بودید، می‌توانید در جلسه هفته ی بعد کارگاه آمار دکتر سپندی شرکت کنید. برای ثبت نام به این قسمت مراجعه کنید.

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۲ ، ۰۸:۳۷
حمیدرضا کریمی