کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

۲۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

در پست  قبلی با مفهوم نمایه ی اچ و نیز نمودار آن تا حدودی آشنا شدیم در این نمودار در واقع محور Y مربوط به مقالات فرد است که برحسب تعداد سایتیشن ها به صورت نزولی مرتب شده اند و محور X نیز مربوط به تعداد سایتیشن هاست و جایی که عدد مقاله با مقدار سایتیشن ها در عددی برابر همدیگر را قطع می کنند در واقع نمایه ی اچ فرد می باشد این نمودار را برخی دادگان ها  من جمله اسکپوس ،برای مولفین ترسیم می کنند کافی است در قسمت جستجوی مولفین اسکپوس نام مولف مورد نظر خود را جستجو کرده و سپس در صفحه ی نتایج مربوط به مولف در قسمت نمایه ی اچ روی H Graph کلیک کنیم. از اینجا می توانید نمودار اچ یکی از اساتید دانشگاه را با بالاترین نمایه ی اچ دردانشگاه، مشاهده کنید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۹:۱۵
حمیدرضا کریمی

1- Review article  

1-1  Systematic review (A-Z)

1-2  Meta Analysis

1-3 Continuing Medical Education (CME)

1-4 Narrative synthesis

1-5 Book review

2-   Original or Research paper

3-  Short Communication, Rapid. C, Brief. C

4- Case & Series Report

5-  Editorial

6-  Letter to the Editor (Correspondence)

7-  Commentary

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۹:۳۶
حمیدرضا کریمی

h-index، نمایه ای است که تلاش می کند تا میزان تولید و همچنین نفوذ کار های منتشر شده توسط یک دانشمند و یا محقق را اندازه گیری کند. این نمایه که توسط  Jorge E. Hirsch یک قیزیک دان در  UCSD در سال 2005 پیشنهاد شده است، همچنین می تواند برای یک دپارتمان یا دانشگاه، ژورنال پژوهشی و یا حتی یک کشور به کار رود. گاهی نیز این نمایه Hirsch index نامیده می شود. 

این نمایه بر اساس میزان سایتیشن هایی است که مقالات یک فرد دریافت می کند. وقتی گفته می شود عدد این نمایه برای یک محقق مثلا 6 است به این معناست که  6 مقاله منتشر کرده است که حداقل هرکدام 6 بار سایت شده اند.  و بقیه ی مقالات وی نیز بیشتر از 6 سایتیشن ندارند.پس هم تعداد مقالات و هم تعداد سایت ها را درنظر می گیرد.


در واقع نمایه ی اِچ برابر با تعدادی از مقالات نویسنده می باشد که ارجاعاتی برابر یا بیشتر از مقدار H دارند.
۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۶:۳۰
حمیدرضا کریمی

در قسمت دانشجویی پنجمین کنگره بین المللی هپاتیت تهران، که توسط کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج) برگزار گردید، تعداد 15 سخنرانی و 34 پوستر ارائه گردید.

شرکت کنندگان آزاد بخش دانشجویی این کنگره نیز بالغ بر 70 نفر بود.

در این مطلب، تصویری از پوسترهای پانل دانشجویی پنجمین کنگره بین المللی هپاتیت تهران بهمراه نتایج داوری آنها درج می‌گردد، ادامه مطلب را از دست نداده و نظرات خود را درباره پوستر ها بیان نمایید.

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۰:۱۸
حمیدرضا کریمی
با تشکر از دوستان که همت کردند و کارگاه این هفته را کنسل کردند!! به نظر می رسد تمام تلاش دوستان به جای انجام دادن وظایف معطوف کنسل کردن این جلسه شد. متشکرم! امیدوارم کردید! (به جز کریم!)

در هر حال، دو هفته نخواهم بود ولی اینترنتی پیگیر کارها هستم. قرار شد طی این دو هفته دو کارگاه جستجو و search strategy و یک کارگاه EndNote و یک کارگاه مقدمات و مفاهیم آماری داشته باشید. ضمنا در گروه اینترنتی که حمید زحمتشو کشید عضو شوید که از این طریق پیگیری خواهم کرد.

بعد از این مدت هیچ گونه عذری پذیرفته نخواهد شد! در جلسه دو هفته آینده از گروه های مرور سیسیتماتیک یک فایل Endnote همراه قسمت روش انجام از draft اولیه مقاله و از گروههای narrative review یک draft اولیه همراه فایل EndNote را می خواهم!

طی برآوردی که داشتم احتمالا تا انتهای دوره یکی دو گروه به علت کم کاری حذف خواهند شد. از همین الان مشخص است. سعی کنید آن گروه نباشید! ضمنا در جریان باشید که در یک گروه فردی که کم کاری می کند هم مشخص است و در صورت احراز این شرایط بنده از درج نام ایشان در مقاله ممانعت خواهم کرد. تعارف هم ندارم!

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۳:۵۸
حمیدرضا کریمی

به اطلاع دانشجویان عزیز می رسانیم، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، در نظر دارد جهت توانمند سازی و ارتقا مهارت های پژوهشی دانشجویان، اقدام به برگزاری یک دوره کامل آموزش مهارت های پژوهشی با شیوه جدید نماید.

از کلیه علاقمندان دعوت می شود جهت سطح بندی و آشنایی با مشخصات دوره، در جلسه توجیهی مورخه سه شنبه 24 اردیبهشت ماه که ساعت 14 لغایت 16 در محل آمفی تئاتر درمانگاه برگزار می گردد حضور به هم رسانند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۲:۴۴
حمیدرضا کریمی
با جستجوی یکی از مهمترین افلیشن های دانشگاه بقیه الله (Baqiyatallah Medical Sciences University) در اسکپوس مشخص می شود که این دانشگاه تا به حال حدود 1576 مقاله با همکاری حدود 905 نویسنده از سال 1996  البته با این افلیشن به چاپ رسانده است.

در این میان آمار تعداد مقالات بر اساس سال و مولف به این شکل می باشد:

1996: 3

2010: 170

2011: 254

2012: 390

2013: 66

بیشترین مقاله ها به ترتیب مربوط به دکتر علویان (174)، دکتر عین اللهی (110)، دکتر قانعی (89)، دکتر معتمدی (76)، دکتر رنجبر (73)، دکتر طاهری (70)، دکتر خدمت(53) می باشد.
دکتر ایزدی و دکتر اصلانی نیز به ترتیب 45 و 44 مقاله دارند
دکتر صبوری (امین) نیز با 40 مقاله در رتبه ی 13 قرار دارد. این آمار مربوط به مقالات با افلیشن گفته شده می باشد و تعداد مقالات شخص را معین نمی کند.

بیشترین همکاری مولفین دانشگاه با مولفین خارج از دانشگاه به ترتیب با دانشگاه علوم پزشکی تهران (365)، شهید بهشتی (159)، آزاد (112)، تربیت مدرس و... بوده است

بیشترین همکاری مولفین دانشگاه با مولفین خارج از ایران به ترتیب با کشور های آمریکا(41)، انگلستان (29)، ایتالیا (20)، کانادا (13)، مالزی (11)، ژاپن (10)، آلمان (9) و ... بوده است

مجله هپات مان(70) و طب نظامی (55) نیز رکورد دار چاپ مقالات دانشگاه هستند.

لازم به ذکر است که دانشگاه افلیشن های دیگری نیز دارد پس در نتیجه این آمار را نمی توان به عنوان آمار تمام مقالات دانشگاه دانست  برای مثال دکتر علویان 281 مقاله، دکتر عین اللهی 155 مقاله، دکتر قانعی 104 مقاله و ... در اسکپوس دارند و باید همچنین توجه داشت که برخی از مقالات اساتید نیز با افلیشن دانشگاه نمی باشد  


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۷:۰۸
حمیدرضا کریمی

خوب حالا موقع اعلام نتایجه! جایزه بهترین نظر تعلق می گیرد به : دکتر مباشر جنت !! و حالا چند نکته در مورد عنوان به طور خلاصه:

Concise and Precise : مختصر

 Informative and descriptive: توصیفی

 Not misleading or unrepresentative: گویا

 Specific : اختصاصی و مشخص

Classification : دسته بندی شده

 Interesting not dull : جذاب

* neutral : بیطرف و بدون جهت گیری

* past : زمان گذشته

verb : معمولا بکار نمی رود

عنوان برگزیدهبررسی اثربخشی کارگذاری همزمان ساز قلبی همراه دفیبریلاتور (CRT-D) در بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) : یک مطالعه هم گروهی بر روی عملکرد قلبی

البته عناوین دیگر هم قابل قبول هستند. مقدار خیلی زیادی سلیقه موثر است!

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۴:۲۸
حمیدرضا کریمی
امروز، پنجشنبه 92/2/19 اولین جلسه کارگاه Review article با تدریس دکتر صبوری در سالن آمفی تئاتر درمانگاه بقیه الله (عج) برگزار شد. 

در این جلسه اصول کلی مطالعات مرور سیستماتیک بحث شد و قرار شد برای جلسات بعدی اعضای شرکت کننده، گروه بندی شده و هر گروه یک مطالعه ی مروری را تحت نظر دکتر صبوری شروع کنند و این همکاری تا سابمیت مقاله ادامه پیدا کند.

 این کارگاه که در سطح شبکه همکار تهران برگزار می شود قرار است در جلسات بعدی نیز (حدود 4 جلسه) ادامه پیدا کند. که جلسات بعدی از طریق ایمل به دوستان اطلاع داده می شود.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۹:۳۳
حمیدرضا کریمی

اسکپوس، بزرگترین پایگاه استنادی (ایندکس کننده) و بزرگترین پایگاه اطلاعاتی برای خلاصه مقالات می باشد که دارای بیش از 20500 عنوان از بیش از 5000 ناشر بین المللی می باشد. برای دسترسی به متن کامل مقالات باید با مجلات به صورت الکترویکی مشترک بود در این صورت می توان از طریق لینک ها دسترسی داشت.

اسکپوس پوشش 100% از مدلاین را فراهم می آورد. حدود دو میلیون رکورد جدید هر ساله با آپدیت روزانه این پایگاه، به اسکپوس اضافه می شود.

اسکپوس در یک نگاه: (نوامبر2012)

- 19500 ژورنال  Peer Review(شامل 1900 ژورنال open access)

- 400 مورد انتشارات تجاری

- 360 سری کتاب

- مقالات در انتظار چاپ از بیش از 3850 ژورنال

- 49 میلیون رکورد( که 78% دارای خلاصه مقاله می باشد) شامل:

1- 21 میلیون سال 1823 تا سال 1996

2- 28 میلیون از سال 1996 به بعد

- 5.3 میلیون conference paper

- 376 میلیون صفحه ی وب علمی نمایه شده

- 24.8 میلیون patent

باید توجه داشت که اسکپوس تنها انتشاراتی که به صورت متوالی و مجموعه می باشد را نمایه می کند. (مثل ژورنال ها، ژورنال ها ی تجاری، سری کتاب ها و کنفرانس متربال هایی که آی اِس اِس اِن دارند) تنها مورد استثنا   conference paper (در بردارنده ی نسخه ی نهایی و متن کامل مقالات ) می باشد که نمایه می شود اما meeting  abstract ها که خلاصه هایی کوتاه از پژوهش های در حال اجرا می باشد در اسکپوس نمایه نمی شود.


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۰:۱۹
حمیدرضا کریمی