کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

Feel the nature of research
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در سال ۱۳۷۹ به همت دانشجویان علاقمند به پژوهش شروع به کار کرد. این تشکل به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در بین دانشجویان فعالیت می‌کند.

همان طور که می دانید امروزه ژورنال هایی به صورت تخصصی در زمینه ی این نوع از مطالعات فعالیت می کنند به این صورت که تنها مقالات ورودی به این مجلات، مقالات گزارش موردی می باشد. این نوع از مقالات، جزءِ مقالاتِ مشاهده ایِ توصیفی طبقه بندی می شوند و در واقع در قاعده ی هرم مطالعات قرار می گیرند. هر گاه یک بیماری جدیدی بروز پیدا کند، تظاهر جدیدی از یک بیماریِ شناخته شده ی قبلی مشاهده شود و یا عارضه ی جدیدی در طول درمان متداول یک بیماری با دارویی خاص دیده شود، این مطالعات گزارش موردی هستند که در ابتدا به گزارش این موارد می پردازند و به تدریج با افزایش این نوع گزارش ها، زمینه برای اجرای مطالعات وسیع ترِ تحلیلی یا مداخله ای فراهم می شود. برای مثال درمورد بیماری ایدز، اولین بار این بیماری توسط مطالعات گزارش مورد در دادگان های علمی معرفی شد. علاوه بر این موارد، مطالعات گزارش مورد پا را از این فراتر گذاشته و گاهی در مورد جنبه های آموزشیِ خاص بعضی بیماری ها نیز بحث می کنند. همچنین بعضی نویسندگانِ این نوع مطالعات، ضمن معرفی بیمار مورد نظر خود در گزارششان، گاه به بررسی موارد مشابه آن بیماری در دادگان های علمی می پردازند که در این صورت به طور معمول در عنوان این گزارش مورد ها، عبارت مرور منابع (Literature review)  نیز گنجانده می شود. البته چنانچه این گزارشاتِ موجود در دادگان های علمی به صورت دقیق و نظام مند بررسی و مرور شود به این نوع مطالعات Case based review گفته می شود. در این میان نباید از مطالعات Case series نیز غافل شویم که در آن نویسنده به بررسی چند نمونه از مواردی که مشاهده کرده است می پردازد. با همه ی این بحث ها، مجلات علمی پژوهشی معمولا تمایل زیادی برای چاپ این مقالات ندارند چرا که همان طور که می دانید باعث کاهش تعداد ارجاعات مجله و در نتیجه کاهش فاکتور نفوذ آن ها می شود. به همین دلیل است که مجلات معمولا بیش از یک یا دو مورد از این مقالات را در هر شماره چاپ نمی کنند. در این میان به تدریج مجلاتی پدیدار شدند که همانطور که اشاره شد فقط این نوع از مقالات را می پذیرند و به این شکل مطالعات گزارش مورد، فرصتِ بیشتری برای  دیده شدن در دادگان های علمی یافتند. اما باید توجه کنیم که مشکل ضریب نفوذ همواره یکی از مشکلات اساسی برای مجلات تخصصی گزارش مورد باقی می ماند. این مجلات بنا بر دستورالعمل خاص خود معمولا انواعی از مقالات شاملCase Report, Case series, Case Review, Letter to the editor را چاپ می کنند. از مجلات معروف در این زمینه می توان به Clinical case report از انتشارات وایلی، Journal of Medical case reports از انتشارات بیومد سنترال، American Journal of Case report،BMJ Case report  و... اشاره کرد. نام انتشارات بزرگی همچون وایلی، الزویر و بیومد سنترال نیز می تواند یکبار دیگر اهمیت این نوع مجلات را نشان دهد. کمیته تحقیقات دانشجویان دانشگاه بقیه الله نیز در نظر دارد تا با راه اندازی ژورنال Clicase جزءِ پیشتازان قاره ی آسیا در این زمینه قرار بگیرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۷
حمیدرضا کریمی

نظرات  (۱)

به سلامتی ایشاله
امیدوارم مثل همیشه موفق باشین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی